Manipulation

Afgaande op het curriculum van deze hedendaagse Schotse componiste, hadden we ernstiger kost verwacht: ondoorgrondelijke, in universiteitskelders verwekte geïmproviseerde experimenten op zelfgebouwde installaties. Maar de realiteit is dat ‘Maniupulation’ klinkt zoals de hoes er uitziet: een nest plastieken speelgoedbeesten die in vrije stijl geluidseffecten opwekken via ongewone circuits. Af en toe mag een spontaan ritme een tijdje verder ratelen. Ook een titel als ‘Technoscribble’ is kenmerkend: elektronische dansmuziek wordt via complexe bekabelingschema’s uiteindelijk door een vleesmolen gehaald. Op zoek naar bruikbaar referentiemateriaal, gooit ons onbetrouwbaar geheugen ons een elektronisch concert van Esther Venrooy voor de voeten. ‘Manipulation’ is te onnozel om als zware experimentalist mee uit te pakken, en heeft geen schijn van een kans op de dansvloer. Precies omdat dit nergens thuishoort, en vooral dankzij de sterke finale van ‘WindUpMerchant’, sluiten we kleine dosissen van dit speelse album toch in ons hart. Wie de onverwachte bekering van (pv) tot glitch, minimale techno en improv terecht wantrouwt, hoeft echter geen financiële schade te lijden. Netlabel Pan Y Rosas Discos biedt immers alle digitale releases gratis aan.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Lauren_Sarah_Hayes_Manipulation
geplaatst:
zo 6 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!