The Benoit Pioulard Listening Matter

De muzikale productie van Benoît Pioulard, artiestennaam van de Amerikaan Thomas Meluch, loopt uiteen van elektronica en ambient tot folk en singer-singwriterpop; met name het laatste is alweer een aantal jaren geleden en ‘The Benoît Pioulard Listening Matter’ is mede daarom een aangename verrassing. Pioulard presenteert hier geen album met louter luisterliedjes, maar kadert ze in korte ambient-achtige klankstukjes, terwijl ook de liedjes zelf regelmatig van wat extra, min of meer abstracte geluiden zijn voorzien. Stem en gitaar staan centraal, maar elektronica levert ritselende ritmes, zwevende lijnen achter de melodie en hier en daar een effect, zoals de kraak en ruis aan het begin van ‘Narcologue’. Ook field recordings, waarvan Pioulard graag gebruik maakt, zet hij van tijd tot tijd subtiel in. Ze duiken op in de liedjes en met name in de intermezzi: verre straatgeluiden, vogelgefluit, gerommel met een apparaat, zoals in als ‘A World Of What-There-Is’ en ‘Perrenial Comforts’. Het zijn deze auditieve tussenwerpsels die beslist een meerwaarde aan ‘Listening Matter’ verlenen, terwijl de liedjes en de aangename stem van Pioulard het album al beluisterenswaardig maken. De korte nummers – slechts een paar keer komt Pioulard boven de drie minuten – klinken persoonlijk en zijn niet licht van onderwerp. Dood, verlies, verdriet, eindigheid, verdoving en pijnstilling, het zijn de terugkerende onderwerpen. Toch is het geen zwaarmoedig album, integendeel; er is een licht melancholieke ondertoon, maar de veelal uptempo gitaarliedjes en Pioulards zang klinken ook luchtig en relativerend. ‘The Sun Is Going To Explode But Whatever It’s Okay’ is als titel al veelzeggend, maar luister naar het handgeklap en het tinkeltje op de achtergrond en je bent het waarschijnlijk met Pioulard eens.

tekst:
Robert Muis
beeld:
Benoit_Pioulard_The_Benoit_Pioular
geplaatst:
do 25 okt 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!