Myra Davies bracht een paar maanden geleden het album ‘Sirens’ uit, een voornamelijk gesproken release. Davies werkte in het verleden, weliswaar met grote tussenpozen, verschillende keren samen met Gudrun Gut. Dat deden de twee niet alleen voor een paar platen (‘Miasma’ 1-3) maar ook voor allerlei multimediaperformances. Gudrun Gut alias Gudrun Bredemann, heeft er ook al een lange geschiedenis op zitten. Ze was lid van Mania D (1980), Din A Testbild, Einstürzende Neubauten, Matador en Malaria!. Beate Bartel, het andere lid van Mania D. heeft al net zo’n bewogen muzikale geschiedenis. Ze was lid van Einstürzende Neubauten, Liasons Dangereuses en Matador. In dat Matador zat ook Manon Duurmsa, die ook al deel uitmaakte van Malaria!. Het lijkt allemaal wel een beetje een incestueuze kruisbestuiving, al deden de dames ook steevast eigen dingen naast hun gezamenlijke projecten. Gut is misschien wel de meest actieve, met recente samenwerkingen met AGF (‘Greie Gut Fraktion’) en Hans-Joachim Irmler (‘Gut Und Irmler’) op haar conto. Beate en Gut blijven elkaar echter steevast ontmoeten, en dat is ook het geval voor deze instrumentale plaat, waarop beiden elk een plaatkant voor hun rekening nemen. Het zijn bewerkingen, herwerkingen en remixen van muziek die eigenlijk moest dienen voor de spoken word-plaat van Myra Davies. ‘Instrumentals For Sirens’ dus. Het is de eerste keer in een kwarteeuw dat Bartel en Gut aan hetzelfde project werken, zonder echt samen te werken. Ieder doet namelijk een plaatkant. Bartel werkt vooral voor de dansvloer, of toch bijna, met lekker wegluisterende aan techno en elektro verwante nummers. De vijf nummers van Gut doen dat ook, maar zij verwerkt heel wat fragmenten, patronen en samples uit de zogenaamde wereldmuziek in haar stukken. Toch is de invloed van hun vroegere interesses, met name dan Mania D. en eigenlijk ook Malaria!, niet helemaal weg.