Op zondag 18 oktober viert Musica, Impulscentrum voor Muziek, het 10-jarige bestaan van Klankenbos in Neerpelt. Sinds 2005 biedt Klankenbos een unieke, permanente collectie van klankkunst in openlucht. Hoewel driedimensionale installaties moeilijk te vatten zijn in een MP3- of WAV-bestand, geeft deze Mixcloud Monday toch een idee van de veelzijdigheid van de collectie en de klankkunstenaars.
Veelzijdig is zeker het werk van Staalplaat Soundsystem. Onder deze noemer creëert de Nederlander Geert-Jan Hobijn klankcreaties in de breedste zin van het woord. Zo maakte hij niet alleen Composed Nature in Klankenbos, een groep gemotoriseerde bomen die je via GSM kan laten trillen, maar ook Yokomono Pro, een groepsperformance met claxonnerende auto in New Delhi. Subtieler van aard zijn de Houses of Sound van de Belgische geluidskunstenaar Pierre Berthet. Deze twee stalen huisjes zoemen al 10 jaar aan weerszijden van de oevers van de Dommel in een onafgebroken dialoog van resonanties.
Iets verderop staat Radio Forest, een houten constructie van architect Koen Deprez waar permanent soundscapes op subtiele wijze resoneren door het hout, zoals die van Dominique ’t Jolle (2014), Wim Dehaen (2014) en Stijn Demeulenaere (nieuwe creatie 2015).
Tijdens 10 jaar Klankenbos op 18 oktober laten de kunstenaars van Klankenbos zien wat ze in hun mars hebben: Tony di Napoli komt tussen de bomen spelen op lithofonen, Rozalie Hirs tast de grens af tussen klank en poëzie, Hans Van Koolwijk brengt samen met leerlingen van de klas experimentele muziek van Oud-Heverlee een performance met 65 ballonen. Ten slotte wordt ook een gloednieuwe permanente klankinstallatie gepresenteerd van de Vlaamse Laura Maes.