Met Bar-oth-001 heeft Barreuh Records een stuk zelfgemaakte chocolade in zijn catalogus zitten. Voor de labelnight op Incubate was er geen tijd voor een nieuwe release, maar met dit stukje – voorlopig niet voorradig – zwart goud was er een ludieke oplossing. Op 20 maart is er een labelnight in TAC (Eindhoven).
Dat het trio achter Barreuh Records, bestaande uit Mike Dobber, Lars Leeuw en Lilia Scheerder, een stel grapjassen is, kunnen we ook uit de naam destilleren. Ze zeggen geen echt ‘neen’ tegen het uitbrengen van vinyl, maar voorlopig blijft de focus toch liggen op het uitbrengen van cassettebandjes, uiteraard in een beperkte oplage. Al is er ook al een cd-r van Kaiserschnee en een T-shirt van AMSWDYNH. A Million Squeeks Will Do You No Harm is de volledige naam van dit project, en is het geesteskindje van Mike Dobber. Hij lijkt een beetje de duivelstoejager van het trio die, voorlopig dan toch, de meeste aandacht naar zich toe trekt. Zo speelt hij bij NIKOO, waar hij zorgt voor de noise bij de band die eigenlijk wordt gerund door Joep van Son (The Sugarettes). Daarnaast doet hij Kaiserschnee.
Onomatopee
Niet dat zijn Barreuh-collega’s geen muzikale projecten hebben lopen. Zo werkt Leeuw aan projecten als ‘LL Presents…’ en ‘Ludwig Beetlebox & his Unspeakable Act’, en is hij de man van de “iets vagere tingeltangelmuziek”. Scheerder brengt muziek uit onder de noemer Antoine Panaché en zorgt voor het kunstzinnige aspect.
Die naam, Barreuh, is al net zo fascinerend als het gros van de artiestennamen die bij het label reeds iets hebben uitgebracht. Net als bij de keuzes die worden gemaakt inzake formaten en artiesten, geeft ieder zijn eigen invulling aan het begrip Barreuh. Leeuw: “Het woord Barreuh kwam ik ooit tegen als onomatopee in een strip. Ik dacht altijd in die van Guust Flater, maar het kan ook iets anders zijn geweest, zoals De Generaal en Sjors en Sjimmie.” Dobber: “Wij gebruiken de term als aanvulling op ‘carpe diem’. Het is een geluid en een gevoel, meestal de nasmaak van een positieve (maar niet per se gezonde) ervaring.” Scheerder: “Waarom wij hiervoor hebben gekozen heeft inderdaad te maken met alcoholmisbruik, maar dan vooral the morning after. Het was een running gag tussen ons drieën dat we dan ‘Barreuh’ op Facebook zetten, en dat de anderen dan al weten hoe laat het is.”
Bonte verzameling
De keuze voor cassettes is er eentje uit pure noodzaak, althans voorlopig. Dobber: “Per uitgave bekijken we wat financieel haalbaar en praktisch is. Op dit moment kiezen we, vanwege financiële redenen, voornamelijk voor tape.” Leeuw: “Soms heeft de artiest duidelijke wensen, soms niet. Ons streven is om steeds zo groots mogelijk uit te pakken. We willen ons het liefst alleen laten beperken door wetten en praktische bezwaren.” Scheerder: “Wij brengen eigenlijk alles uit wat we interessant vinden. Soms dient iets zich aan, soms vragen we mensen. Wat betreft genre willen we ons niet beperken, maar die limiet ligt dus ook niet bij alleen muziek. Mike heeft chocolade uitgebracht, en dit jaar komt er Barreuh-bier uit.”
De keuze voor het formaat is al net zo spontaan als de manier waarop artiesten worden uitgekozen. Alle drie kunnen ze iemand uitkiezen, waarna die persoon vervolgens verantwoordelijk is voor de totstandkoming van de release. Een mooi voorbeeld daarvan is de aankomende release van Tjeerd van Erve, tevens Gonzo (circus)-medewerker. Dobber ontmoette hem ergens aan de toog tijdens een concert. De babbel kwam al snel op Barreuh en op Ervelien, het project van Van Erve. Die had enkele fragmenten op zijn Facebook-pagina staan, die Dobber heel goed bevielen. Barreuh wilde best wat tapes maken, liet dat weten en de deal was rond.
Uiteraard komen veel artiesten uit het netwerk dat het trio door de jaren heen heeft opgebouwd. Maar dat niet alleen. Leeuw: “Het gaat vooral om het creëren van een bonte verzameling muziek die wij heel erg goed vinden, met muzikanten die we goed – en inderdaad ook ‘aardig’ – vinden.”
Bijbels
A Million Squeeks Will Do You No Harm is een projectnaam die aangeeft dat er geen muziek wordt geproduceerd voor een groot publiek. Een label zoeken om een en ander uit te brengen, is nooit een optie geweest. Voor het segment waarin Barreuh wil opereren, noise, ambient en experiment, is het veel interessanter om alles zelf in de hand te houden. Niet bijster toegankelijke muziek uitbrengen op vinyl of cd is veel te duur, en cd-r’s ogen nergens naar. De keuze voor cassettebandjes lag dan ook voor de hand. Met minimale middelen kan muziek worden opgenomen en daarna gekopieerd.
Toch was het trio het een beetje beu om de cassettes één op één te kopiëren, oplages van 1 tot 50 stuks ten spijt. Scheerder: “Er is een release van A Million Squeeks die bestaat uit een enkel exemplaar. Dat is verkocht aan iemand die ‘m voor vijfhonderd euro op Discogs heeft gezet. Stiekem vind ik dat best een eer.”
Ze kochten twee duplicators , elk voor 66,6 euro, waarmee een aantal cassettes tegelijk kunnen worden gekopieerd. Dobber: “Toen ik mijn huidige duplicator zag op Marktplaats, had ik nog geen idee dat die werd verkocht door een kerk. Dat merkte ik later pas toen ik ‘m op ging halen. Dat was in Epe, ook wel de Bible Belt genoemd. Ze zouden eens moeten weten dat ik er nu atheïstische en satanistische noise mee aan het dupliceren ben, hahaha.”
Labelnights
Regelmatig organiseert Barreuh een labelnight. Dat brengt wat werk met zich mee, ook omdat ze zich ten doel hebben gesteld telkens een nieuwe release te presenteren. Dat de fysieke inhoud van die releases kan verschillen, bewijst het eerder aangehaalde statement van een stuk chocolade, gegroeid vanuit Dobbers liefde voor koken en het vleugje absurde humor dat eigen is aan Barreuh Records. In maart 2014, amper een paar maanden oud, was er al een eerste labelnight in PopEI te Eindhoven. Inmiddels werkt men volop aan deel vier, die op 20 maart plaatsvindt in TAC. Een nieuwe release zal er dan uiteraard ook zijn, al is het trio volop aan het denken aan een bredere invulling qua events, die net zo goed kan bestaan uit een kunstinstallatie of geluidskunst.
Verjaardagskaart
En wat brengt 2015 als we het hebben over muziek? Veel, als we de drie creatieveilingen mogen geloven. Zo staan er onder andere een album van A Million Squeeks Will Do You No Harm, een ep van LL Presents en een ep van Wolphin op stapel. Leeuw gaat aan de slag met het inspreken van audioboeken, en Scheerder is momenteel bezig met het nieuwe album van Bert Scholten, bekend van Earth Control en het kunstenaarscollectief Owsum. “Daarna ga ik aan de slag met de ep/single van Skymme, een Nijmeegs duo bestaande uit Peter Johan Nijland (Distel, Hadewych) en Bert van Beek. Het wordt een ‘ritualistisch chiptune-album’ met onder andere een drone opgebouwd uit alleen maar fluit. De leden van Skymme speelden recentelijk samen met Oscar Wyers (Oggy Records) in Synthax Pony, waarvan een cassette uitkomt onder de noemer Thaumaturgist. Geluidskunstenaars Janneke van der Putten en Chris Galaretta zijn druk bezig met een samenwerking met het Peruaanse label Aloardi, dus deze cassette zal ook in Zuid-Amerika worden verspreid! Ergens tussendoor hoop ik ook een tweede cassette van mijn eigen project Antoine Panaché uit te brengen.”
En dan is er, om af te sluiten, de op stapel staande release van een uitklapkaart, zoals een verjaardagskaart die bij het openklappen een muziekje laat horen. Dobber: “Als je ‘m openklapt, weerklinkt zo’n 1-bit melodietje. Het lijkt me erg tof om dat als release uit te brengen. Een muziekstukje van twintig tot dertig seconden, in de vorm van een verjaardagskaart.”
Vijf essentiële releases:
• bar-cas-001 – A Million Squeeks Will Do You No Harm – Blue EP, 2014
• bar-cas-003 – Antoine Panaché – Desperate Attempts at Fingerlicking Beauty, 2014
• bar-cas-013 – VISITORS, 2014
• bar-cas-015 – Woody – Woody Sings Woody, 2014
• bar-cas-023 – [/] – Tape, 2014