Het centrale thema in deze bundeling van wetenschappelijke artikelen is liefde in de Europese cinema, met analyses van fictiefilms uit de jaren 20 tot nu. Binnen die analyses wordt niet gefocust op de films op zich, maar gezocht naar de grotere Europese contouren in de filmgeschiedenis. De bundel is ontstaan uit een onderzoeksproject rondom hetzelfde thema, en bevat bijdragen van verschillende wetenschappers die werkzaam zijn binnen het gebied van filmstudies en cultuurgeschiedenis.
In de 12 essays passeren verschillende interessante onderwerpen de revue, zoals het concept van de onmogelijke transnationale liefde en de identiteitsconstructie in migrantenfilms.Een van de interessantere artikelen is dat van Thomas Elsaesser, waar de bundel mee opent. Hij gaat diepgravend in op zijn eigen cinefiele ontwikkeling en de relaties tussen cinefilie en academische filmwetenschappen, en schetst zo een interessant beeld van de ontwikkelingen binnen dit academische studiegebied. Een ander hoogtepunt is het artikel van Laura Mulvey, die inzoomt op de Britse stille film met een analyse van Hindle Wakes (1927) en Piccadilly (1929). Een ander sterk artikel tot slot is van de hand van Luisa Accati, die het concept van explosieve liefde onderzoekt door de bril van Luis Buñuels films. Uiteraard keren themas als immigratie, identiteitsconstructie en herinnering aan het thuisland vaak terug, wat de verzameling tot een leesbaar geheel maakt let wel, als je over de academische drempel heen bent.