Polen zendt zijn zonen. De wereld is een dorp geworden en dat manifesteert zich steeds opvallender, ook op het vlak van cdreleases. Eén van de laatste onontgonnen muzikale regionen in Europa is Polen, maar ook daaraan lijkt stilaan een eind te komen. Voor de tweede keer biedt het sympathieke M-Tronic uit Parijs een Poolse producer een forum in het Westen. Na Ch. District (een splitcd met het Nederlandse Duuster) is het de beurt aan I:GOR die ons op zijn debuutalbum onder spervuur neemt met een 17 nummers tellend salvo van neurotische old school jungle, noise, industrial, drum n bass, hip hop, breakcore, IDM, ambient, drill n bass en alles wat daar tussen ligt. (Van deze producer verschenen er eerder al heel wat 12 inches, onder meer op Low Res en Suburban Trash Industries.) De veelheid aan stijlen en de duur van het album leiden bij momenten tot schizofrenie en oververzadiging. Niettemin zijn er voldoende sterke momenten zoals Domek Na Stadionie, Niekochani, Serwol, Dirty Colours of de Cdatakill remix van dit laatste nummer. Zij maken van Barwy Kolórow niet de zoveelste bloedarme kopie van het beste van Venetian Snares, Beefcake en/of Somatic Responses. Compleet andere stilistische territoria worden geëxploreerd door landgenoot Paul Wirkus, oorspronkelijk een drummer die vooral in de jazz-, improv-, punk- en post-rockkringen van zijn thuisland enige bekendheid geniet. Inteletto DAmore, zijn derde release onder eigen naam ondertussen, is echter totaal andere koek. Het is een 100% elektro-akoestisch album geworden dat in niets doet denken aan zijn andere activiteiten. Des te meer roept het associaties op met ontelbare gelijkaardige artiesten op labels als Mille Plateaux, Mego en Raster-Noton. En dat soort minimale elektronica hebben we ondertussen echt wel gehad. Niet relevant dus.