Met Anthology vat vidnaObmana zijn twintigjarige carrière in een perfecte cirkel. Het heeft tijd en boterhammen gekost om deze Antwerpenaar terug in het reine te brengen met de agressie (cassettes heetten toen nog Hope And Die), hardere dissonanten, poppenhoofden, verweerde standbeelden en Mechanical Orchestration Music uit zijn beginperiode. Maar wij zijn er absoluut niet rouwig om dat een onverwoestbare track als Second Praise For The Last Hope (1987) eindelijk de digitale reïncarnatie krijgt die hij verdient. In ideale luisteromstandigheden horen we immers de zaden van het latere, ijlere ambient werk beter kiemen. In plaats van de traditionele best of, viert vidnaObmana twee decennia zichzelf en de geboorte van zijn nieuw Ikon label met een rijke selectie onuitgebracht studiomateriaal, live opnames en compilatiebijdragen. We registreren harde elektronica (Darkness Overpowers It All, 1986), luchtledige en organische ambient (uit de River Of Appearance en Crossing The Trail sessies, 1996-1998), etnische invloeden en rituele percussie (de recente Dante trilogie) waaruit de evolutie en variatie blijkt van een artiest die er te vaak ten onrechte van beschuldigd wordt steeds hetzelfde te brengen. Voor maagdelijke oren is deze cd de essentiële introductie, en dankzij de schat aan obscuur/exclusief materiaal zullen ook collectors en fans van het eerste uur likkebaarden. Voor vidnaObmana volgt nu een overgangsperiode van reflectie, maar voor hij toekomstgericht aan het mediteren slaat is hij nog aan het werk te zien op 13 november in CC Luchtbal, Antwerpen.