In zijn exploratie van onontgonnen muzikale territoria als Japan, Afrika en de Vrouw, is William Whitehouse Bennett thans in de Russische Federatie aanbeland. Nu zijn onze kameraden natuurlijk al een tijdje aan een ondergrondse elektronische opmars bezig met projecten als Reutoff, COH of Linija Mass, maar het strekt Bennett tot eer dat hij uit de buurt blijft van deze hippe namen. Enkel het orkestrale orgasme van Vetrophonia (een satelliet van ZGA) zal in gespecialiseerde kringen een belletje doen rinkelen. Net als bij de vorige volumes wordt ons een brede kijk gegund op diverse muziekstromingen, al zit er aan de meeste deelnemers natuurlijk een noisy weerhaakje. i5067,70 (r.i.p.) uit Sint-Petersburg zorgt voor en passende introductie met borende noise en sissende elektriciteit en dan zijn we vertrokken voor zeventig minuten waanzinnige (Japan ligt om de hoek) noisemanipulaties (Comforter en Error), etnische gezangen (Volga), Babelse stemophopingen (Pichismo), radiosignalen (Kryptogen Rundfunk), digitaal minimalisme (Gintas K), clownesk cabaret (Tea Man With Tea Gum), avant-garde (Neizvestnost) en glitch (Samka). The Podryvaniem Boys vallen op met de cynische combinatie van een ruimtevaartongeval en de klassieker Kalinka. Maar onze absolute favoriet is het duo Ambassador 21 dat een old skool industrial sfeertje oproept met penetrante metalige percussie, gestoorde elektronica en vrouwelijk Russisch parlando dat gevaarlijk blijft klinken voor al wie nog weet wat een Koude Oorlog is.