Wat gebeurt er als je twee kopstukken van de nieuwe elektronica samen op het podium zet? Op 18 Oktober 2003 troffen eRikm (Marseille) en Fennesz (Wenen) elkaar op het podium van de Donaueschingen Musiktage. Niet geheel onvoorbereid uiteraard. Een paar dagen eerder ontmoetten ze elkaar in de studio, om een strategie te ontwikkelen voor hun duoconcert.
Het resultaat, twee studiotakes van samen een half uur en het complete concert van nog geen veertig minuten, is nu ook uitgebracht op Hatology. Inhoudelijk zijn de drie stukken zeker genietbaar, al blijft de vraag wat nou precies de meerwaarde is van hun samenwerking. Of vullen, de plaattitel persiflerend, de contrasten elkaar op die manier weer aan?
Natuurlijk tonen zowel eRikm als Fennesz meerdere gezichten. Het is niet zo dat als je één willekeurige cd van ze opzet, je dan weet wat hun ‘stijl’ ongeveer is. Of je weet ongeveer wat je van ze kan verwachten. Dat is goed, want voorspelbaarheid is altijd de dood in de pot.
eRikms achtergrond ligt in het bespelen van platenspelers. Turntablism is zijn ding en extreme klankmanipulaties het gevolg. Fennesz maakt doorgaans ingewikkelde soundscapes met zijn Powerbook. Als duo met eRikm handhaaft de Oostenrijker zijn aanpak; de Fransman liet daarentegen zijn platenspelers thuis en bespeelde geluidsgeneratoren, waarmee hij ter plekke allerhande klanken kon opwekken en manipuleren.
Niettemin wijken de drie stukken op ‘Complementary Contrasts, Donaueschingen 2003’ niet echt -of in ieder geval onvoldoende- af van wat beide artiesten individueel eerder hebben gemaakt. Beide studiotakes laten horen hoe de musici zoeken naar iets wat ze gemeen hebben. Die aanpak is vrij abstract. Live gingen ze verder. In de hoestekst wordt gesproken van ‘meer rock’, maar eerder kun je zeggen dat de muziek feller klinkt, bijtender.
Het uiteindelijke resultaat mag er zeker zijn. De twee artiesten kunnen de plaat als een relatief hoogtepunt uit hun carrière beschouwen. Alleen wordt de vraag, of ze in hun eentje in Donaueschingen nu werkelijk zo heel anders voor de dag waren gekomen, niet beantwoord.