Als Rhythm & Sound verkennen technovernieuwers Moritz von Oswald (Maurizio) en Mark Ernestus als sinds 1996 de mogelijkheden van hi-tech rootsdub. Met succes want de dubskills van de twee kunnen rekenen op de goedkeuring van de zwarte reggae- en dubgemeenschap. Verrassend is dat niet want samen runnen ze ook het legendarische Basic Channel, een label waarvan de releases sowieso baden in een dubsfeer. Met Rhythm & Sound gaan ze telkens uit van een vastomlijnd concept. Het duo maakt de muziek en nodigt vervolgens een hoop gastvocalisten uit, al dan niet met internationale allure. In het verleden verleenden onder meer Cornell Campbell, The Chosen Brothers of Love Joy bijvoorbeeld hun diensten aan het project. Op See Mi Yah konden de twee rekenen op onder andere dancehalllegende Sugar Minott, Willi Williams, Jah Cotton en vaste klant Paul St. Hilaire (alias Tikiman). Het concept is eenvoudig: er wordt telkens gewerkt met één aangehouden ritme en tempo (de zogenaamde one riddim) waardoor de tien nummers -negen vocale versies met telkens (een) andere gastvocalist(en) en één instrumentale – één lange trip vormen. Weinig afwisselend misschien voor de ene; smooth, relaxed en laidback voor de kenners.
De Zweed Andreas Tilliander is actief op verschillende fronten en labels (Type, Raster-Noton, Mille Plateaux) tegelijk; en onder steeds wisselende namen. Zijn echte dada is minimalistische clickhouse en clicks n cuts met een hiphoponderstroom. Zijn belangrijkste alter ego heet Mokira. Op de 12 inch Dutty & Digital belicht hij zijn liefde voor (elektronische) dub en is hij net als de artiesten op Basic Channel schatplichtig aan pioniers zoals Augustus Pablo en Lee Scratch Perry. Vooral door de melodicaklanken (die expliciet worden benoemd in Melod Ica) is de geest van Pablo omnipresent in de vier nummers. Nooit gedacht dat de toekomst van (digi)dub in handen zou liggen van een bleekscheet uit Zweden en twee Berlijnse producers.