Justus Köhncke is Kompakt belichaamd. Geen andere producer van het label weet de esthetiek van minimale house en pop zo effectief te hanteren als hij. De titel van zijn nieuwe album lijkt te verwijzen naar de manier waarop Köhncke deze twee vormen zijn muzikale geest laat splijten. Voor elke instrumentale track als het lange, elegante Elan is er zoiets als Weiche Zäune, pure liedjes die als futuristische schlager dienen te worden omschreven. Daar ligt ook het grootste knelpunt voor de acceptatie van Köhnckes muziek: van zijn onovertroffen melodische gevoel genieten, vergt sympathie voor het Duitse lied. En enige ontvankelijkheid voor meligheid, want voor een grotdroge Duitstalige coverversie van Carly Simons Coming Around Again draait hij zijn hand niet om. Ironie? Reken er niet op, Köhncke covert graag en dan is er niet meer dan een schaduw van een glimlach op zijn gelaat te ontwaren. Met de toevoeging van een verkorte versie van zijn succesnummer Timecode wordt ‘Doppelleben’ uiteindelijk een zeer gevarieerde maar ook wat brave plaat. Nergens durft Köhncke hier nog eens los te gaan, zoals hij dat voorheen met Jet of Homogen zo achteloos leek te kunnen bewerkstelligen. ‘Doppelleben’ is ware Auteurhouse.