Pest Maiden

Pacrec staat met deze vier releases alweer garant voor een stevige portie noise in de ware zin van het woord. Nauwelijks gitaren of drums, maar wel hels machinelawaai dat de mensheid rondom de stuipen op het lijf jaagt. Labeleigenaar Phil Blankenstein kent dit marktsegment als geen ander. Hoe kan het ook anders met een maatje van het formaat John Wiese (o.m. Bastard Noise, Sunno)))). Gruntsplatter heeft reeds verschillende cd’s uit op sublabels van Relapse. ‘Pest Maiden’ compileert een vroege single annex cassette uit 1999 (beide toen op Troniks), die voor de gelegenheid een nieuw geluidskleedje kregen aangemeten door Thomas Garrison (Control). Scott E.Candey, de man achter Gruntsplatter, evoqueert de desolaatheid van door (pest-)epidemieën geteisterde streken. De plaat zou met titels als ‘A Hasty Grave’ en ‘Finally Silent’ een soundtrack van een onheilspellende horrorfilm kunnen zijn. Een horrorfilm van het slashergenre dan wel, waarin op het einde ook ieders laatste adem te horen is. Richard Ramirez en Skin Crime, die al een tiental jaar actief zijn in de scène, besloten per mail geluidsfragmenten uit te wisselen. De achterliggende bedoeling was om de basistrack alsmaar verder in de vernieling te helpen en het noisegehalte telkens weer een beetje op te drijven. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen: dit zou niet te evenaren pokkeherrie kunnen zijn. Monotoon gebeuk wordt afgewisseld met flarden verschroeiende noise, maar het geheel is veel minder gevarieerd en heftig dan de samenwerking van deze twee anciens had kunnen zijn. Old Skool Noiz van de doorsneeplank, neen, dan liever The Rita. ‘Bodies Bear Traces Of Carnal Violence’ bevat twee lange tracks die compromisloos doordenderen. Zonder kop of staart beginnen en eindigen de twee excursies zomaar ergens. De opgeroepen sfeer is extreem gewelddadig. Verkrachtingen en verminkingen eindigen in maniakaal doodsgereutel. Mania assisteert de Canadees van The Rita op de track ‘Naked Girl Found Dead In The Park’ om de sickness nog wat op te drijven. Alleen te degusteren met met naalden doorprikte handschoenen aan. Yellow Swans is een beetje een vreemd geval in deze context. GMS (gitaar, elektronica) en Pete Swanson (elektronica, oerschreeuw) maken een vreemde combinatie van stereotiepe free noise met ter plekke geïmproviseerde en aan dans gelieerde beats. Monotoon en metalig klinkende, in een vast ritme doorgaande ticbeats geven hun industrial een apart en bevreemdend tintje. De twee werkten mee op het nummer ‘Support Our Troops, Oh!’ op de ‘Fabulous Muscles’-lp van Xiu Xiu. Deze samenwerking beklemtoont hun open geest en maakt van ‘Dreamed Yellow Swans’ meteen de meest toegankelijke van het pakket. Al dient de term ‘toegankelijk’ dan wel behoorlijk ruim te worden geïnterpreteerd natuurlijk.

tekst:
Patrick Bruneel
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!