Het Duitse Revisited heeft de ambitieuze taak op zich genomen om het volledige en dus meer dan vijftig albums tellende oeuvre van Klaus Schulze (°Berlijn 1947) opnieuw digitaal uit te brengen. Elke heruitgave wordt netjes verpakt in een mooie digipack en telkens aangevuld met tekst, beeld, uitleg van de man zelf en bonusmateriaal waar mogelijk. De ene keer is dat niet meer dan een extra nummer, de andere keer een heuse livecd (In Blue) of zelfs een dvd (Dig It). De reissues komen telkens per vier en krijgen gemakshalve een nummer op de rug. Duitse punctualiteit, heet zoiets! De eerste lading bestond uit Mirage, X, Dreams en Le Moulin De Daudet (zie Gonzo 67). De tweede reeks bestaat uit de nummers 3, 13, 20 en 41 en grijpt terug naar respectievelijk 1975, 1980, 1988 en 1995. Tot zijn dood zal Schulze altijd gelieerd worden aan de Berlijnse elektronische school en de daaruit gegroeide kosmische muziek. Hij begon zijn carrière eind jaren 1960 als drummer bij Psy Free, wordt kort daarop lid van Tangerine Dream en staat mee aan de wieg van Ash Ra Rempel. Vanaf 1971 gaat hij verder als soloartiest en werkt hij samen met onder andere Kitaro, Steve Winwood en Arthur Brown. Centraal in zijn discografie staat de fascinatie voor elektronica en de schier eindeloze mogelijkheden die nieuwe technologieën hem bieden. Als devote volgeling van synthesizerpionier Robert Moog en beïnvloed door Terry Riley en Steve Reich harkt Schulze in drie decennia een ongeëvenaard palmares bij elkaar dat niet altijd even boeiend en relevant is, maar wel telkens getuigt van doorzettingsvermogen en talent. Hij kende daarbij hoge pieken en diepe dalen. Toch wordt hij ook nu nog wereldwijd op handen gedragen door een grote groep fans. Zij zullen bijvoorbeeld ongetwijfeld uitkijken naar het bonusmateriaal op Dig It : een ruim een uur durende dvd (Linzer Stahlsinfonie) met indrukwekkende opnames van het openingsconcert dat Schulze gaf op het Ars Electronica-festival in september 1980. Soms klinkt Schulzes muziek een beetje kneuterig en braaf, maar niemand kan s mans pionierswerk negeren. Zonder hem had ambient en techno hoogstwaarschijnlijk totaal anders geklonken.