Geisterfaust

Echte jazzkenners halen er hun pedante neus voor op en lopen er vervolgens met een boog omheen (of beter: de zaal uit): Bohren & Der Club Of Gore (zie interview in Gonzo 61). Wat dit markante Duitse viertal brengt, heeft weliswaar overeenkomsten met laatavondjazz, maar tegelijkertijd wordt het geluid verrijkt met spooky soundscapes, post-rock, dark ambient, filmmuziek waarbij ‘Twin Peaks’-componist Angelo Badalamenti vaak opduikt als referentie en volgens sommigen zelfs lounge en Gothic. Zelf noemen ze het ‘horror jazz’ of ‘doempiano’. Dat de vier een hardcore- en metalverleden hebben in uiteenlopende bands als 7 Inch Boots of Chronical Diarrhoea, verklaart in grote mate hun eigenzinnige koers. Extremiteit, stilistische ongedwongenheid en een doorgedreven undergroundmentaliteit (Do It Yourself): het is allemaal terug te voeren tot dat verleden. Hun eerste twee albums, ‘Gore Motel’ (Epistrophy ’94) en ‘Midnight Radio’ (idem ’95) bleven aanvankelijk grotendeels onopgemerkt in het buitenland en lieten een band horen die nog op zoek was naar een eigen identiteit. Vanaf ‘Sunset Mission’ (Wonder ’00) evolueert de sound richting jazz, maar het is pas met ‘Black Earth’ (Wonder ’02) dat Bohren & Der Club Of Gore een bescheiden internationale doorbraak forceert. Mike Patton (Fantômas) is zo onder de indruk dat hij onmiddellijk voorstelt om het album in Amerika uit te brengen op zijn toonaangevende label, Ipecac. Nu is er ‘Geisterfaust’ waarop Morten Gass (piano, mellotron, Fender Rhodes), Thorsten Benning (drums), Christoph Clöser (saxofoon, piano, Fender Rhodes) en Robin Rodenberg (bas) in vijf lange en trage stukken hun minimalistische missie nog verder uitpuren. Pas op het einde duikt de sax van Clöser op. Tot dan was het geluid beperkt tot borstels op drums, bas en toetsen. Dat is zowat het grootste verschil met ‘Black Earth’ en het zet meteen ook de zwakte van het album in de verf. De teneur is minder donker en dreigend; de aanpak nóg spaarzamer en ingetogener. ‘Geisterfaust’ heeft precies hierdoor niet dezelfde impact als zijn voorganger. Bohren & Der Club Of Gore blijft kortom aanzienlijk onder de verwachtingen. Teleurstellend dus.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!