Music For Cymbal

Gemeenplaatsen over de Beperking en de Meester. Gemeenplaatsen over stilte. Laat een Japanse improvisatieliefhebber een minimale partituur maken voor een (ex)drummer die maar één cimbaal mag gebruiken. Weet ook dat de man het liefst van al zijn instrument bespeelt door er met een wattenstaafje over te strijken. Tweeënzeventig lange minuten later hebben we heel wat stiltes gehoord, maar ook een trillend gezoem, de heerlijke sound van een ouderwetse wekker, (de meest aangename momenten) een ontspoord klokkenspel en een rituele bel. Zelf hebben we al meer kabaal veroorzaakt door gewoon naar een cimbaal te kijken! Social Music? We leunen grijnzend achterover en genieten van het idee om gemanipuleerde veldopnames te maken van burenruzies en betrapte sluikstorters in een sociale blokkendoos. Mooi niet. Over sociale muziek wordt namelijk gepraat voor ze wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door Kahn (analoge synthesizer) en vijf kompanen: Tomas Korber (gitaar), Norbet Möslang (elektronica), Günter Müller (afspeelapparatuur), Steinbrüchel (laptop) en Christian Weber (contrabas). De som van al deze delen en het resultaat van hun sociaal gedrag bevalt me wel. Het geluidstapijt op de cd ‘Timelines’ is voldoende dik, veelkleurig en harig om er zeventig minuten op te vertoeven. Zoem, brom, sis, plop, dreun en kraak, maar vooral: praat erover.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!