Belgen op Ant-Zen: ze blijven een belangrijke speler in de releasepolitiek van het Duitse label. Zowel Axiome als Silk Saw kunnen er inmiddels terugblikken op verschillende titels. Axiome bestaat uit C-drik Fermont (Ambre) en Olivier Moreau (Imminent) en met de zes nummers tellende vinylplaat Il Pleut Des Cordes geven ze met een knipoog een antwoord op hun vorige, Va-t-il Faire Beau ?. Veel valt er echter niet te lachen want het duo laat weinig ruimte voor luchtigheid. Titels als Smoutebol Et Snottebel illustreren weliswaar hun gevoel voor humor; muzikaal gaat het er hard en venijnig aan toe. Noise en helse breakbeats botsen genadeloos tegen elkaar op, al sijpelt zo nu en dan ook iets als een melodieuze passage door het donker. Na regen geen zonneschijn deze keer want ook Empty Rooms van het Brusselse duo Silk Saw is niet meteen de klankband bij een zonnige namiddag aan zee. Het is integendeel de weerslag van de soundtrack die ze maakten bij Les Chambres DOedipe Hölderlinzimmer, Friedrich Hölderlins vertaling van het klassieke Oedipusverhaal van Sophocles. Het stuk werd tussen november 2003 en februari 2004 opgevoerd in het Théâtre Méga-Pobec in het Franse Evreux. Gabriel Sévérin en Marc Medea werden verzocht de opvoeringen te voorzien van geluid en dat hebben ze met verve gedaan. Met vier releases op Sub Rosa en vier eerdere releases voor Ant-Zen hebben ze het vak uiteraard onder de knie. Het album opent met de ruisende, maar ritmische dark ambient van Konservatorium, maar vanaf het door schrille noise gekenmerkte Tyrann eisen de gekende (post-)industriële soundscapes opnieuw uitdrukkelijk hun plaats in de schijnwerpers op. Die noise-en distortionuitbarstingen zijn enigszins verrassend voor Silk Saw; en ook de aanwezigheid van stemgeluiden (onder andere van de acteurs) die werden geïntegreerd in het geluid is nieuw. Silk Saw heeft zich in de loop van de jaren opgewerkt tot een gerespecteerde naam binnen de Europese avant-garde. Volkomen terecht. Alleen, het magistrale Dystopia uit 1997 evenaren, zit er voorlopig jammer genoeg niet in.