How To Catch A Grizzly Bear, Lesson One

De Westhoek mag dan in kubieke meter uitgedrukt iets minder zand bevatten dan de Mojave en de cactussen zijn er ook al schaars, maar de soundtrack die de jongens van Tomàn – met de hulp van Jürgen Deblonde (Köhn, de Portables) – bij hun heimat hebben geschreven, laat vermoeden dat het er bij momenten behoorlijk hard kan waaien en dat er nog straffe peyote te scoren valt ook. Maar eigenlijk maken Tomàn natuurlijk gewoon het soort – grotendeels instrumentale – muziek dat bij élk landschap werkt. We hebben de plaat getest op besneeuwde snelwegen en -drie dagen later- in een stad in volle lente: dubbelop bingo. ‘How to Catch…’ laat zich bij voorkeur beluisteren als één lang geheel, maar we houden er aan er toch enkele bijzondere momenten uit te lichten. Ten eerste ‘Also For Example’, een geslaagde oefening in leegte Met wat spaars toetsenwerk, een paar flarden tekst, zeer doeltreffend elektronisch gepruts (wij kregen geen hoesnota’s; maar gokken op Jurgen Deblonde) en een achterstevoren afgespeelde snaredrum (?) maken de westhoekzonen iets dat wij – grote poëten zullen we wel nooit worden – slechts zeer schoon kunnen noemen. (Na drie minuten volgt trouwens toch nog een -bescheiden- uitbarsting.) Ten tweede ‘Happiness Is A Foreign Language’, dat drijft op een akoestisch gitaarloopje en een orgeltje naïever dan onze zes weken oude kat. Het is muziek voor een luie strandstoelscène in tegenlicht. ‘You Somehow Missed The Right Moment’, tenslotte, moet u alleen al gehoord hebben voor het ‘Popcorn’-esque synthesizertje. Of deze plaat zich voldoende onderscheidt van de tonnen andere releases in het genre? Dat mag u zelf beslissen. Tip: luister met de koptelefoon, want details zijn voor Tomàn belangrijker dan pure kracht.

tekst:
Stijn Buyst
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!