Neem alvast kennis van het bijzonder smakelijke tweede album van het Duitse jazzkwintet Hipnosis. O schande: hun debuutalbum vloog onder de radar van deze Gonzo-medewerker. ‘Carrousel’ zal in elk geval niet hetzelfde lot beschoren zijn, want dit is zonder meer een puik album. Vijf jonge mensen uit München hebben de moeite genomen negen jazznummers bij elkaar te pennen en in te spelen alsof de wereld stopte na het begin van de jaren 1970. De opbrengst van hun noeste arbeid is een nostalgische knipoog naar de wereld van Blue Note en Impulse. Uitgezonderd twee klassiekere vokale nummers (ingezongen door gastzangeres Merit Osterman) domineren sax, klarinet en trombone de begeleidende rhodes, piano en drums. Doorheen ‘Carrousel’ valt op dat Hipnosis haar jazzgeschiedenis behoorlijk kent: ‘Soul Search’ neemt de luisteraar mee naar de zwarte weerstandsjazz van weleer; ‘Nova Express’ springt eens langs bij de fusion-collega’s; zowel het rusteloze karakter als de flitsende afwisseling tussen melodielijn & improvisatie op het grandioze ‘The Opposite of Hamburg’ zouden daarentegen van Ornette Coleman kunnen komen. De durf om een – ongebruikelijk genoeg – volledig zelfgecomponeerd album in retrostijl uit te brengen, toont aan dat Hipnosis tref- én zelfzeker op de roos van kwaliteit mikt. Aanbevolen!