The Unreal Never Lived

Yob (Eugene, Oregon) staat kniediep in de sludge/doom/stonertraditie die werd uitgetekend door trendsetters als The Melvins, Sleep en natuurlijk de godfathers zelve Black Sabbath. Verder zorgen raakpunten met psychedelica, metal en epische post-hardcore genre Neurosis voor een behoorlijk afgelijnd geluid. ‘The Unreal Never Lived’ is ondertussen al hun vierde album en hun tweede voor Metal Blade in korte tijd. Vooral de vorige, ‘The Illusion Of Motion’, katapulteerde de populariteit van dit trio naar een aanzienlijk hoger niveau. In wezen is er niet veel veranderd. Brommende bassen, laaggestemde, tergend traag gespeelde metalriffs en pompende drums vormen nog steeds het skelet van hun sound. De vier nummers nemen ruimschoots de tijd om zich te ontwikkelen; ingehouden, atmosferische stukken gaan over in explosieve en vice versa; en instrumentale passages worden afgewisseld met gezongen strofes waarbij de schizofrene zang van Mike Scheidt (die goochelt met grunts, gegrom en geschreeuw) een determinerende karakteristiek is. Dynamiek is bij Yob geen hol begrip. Verschillen? ‘The Unreal Never Lived’ is misschien wat melodieuzer dan zijn voorganger. Maar bovenal nog steeds een aanbevolen aanwinst in het rijtje Electric Wizard, High On Fire of Burning Witch.
‘River City Revival’ verscheen oorspronkelijk op het ter ziele gegane cultlabel Man’s Ruin. Omdat de southern heavy rock van Alabama Thunderpussy al een poos onderdak gevonden heeft bij Relapse, kon een reissue via datzelfde huis bijgevolg niet uitblijven. De 7 originele nummers werden flink opgesmukt, werden vervolgens in een nieuwe jasje gestoken en kregen drie moeilijk te vinden nummers als interessant extraatje aangemeten.
Suzukiton en Alabama Thunderpussy delen niet alleen dezelfde drummer; ook hun voorliefde voor moddervette, laaggestemde rock is een gemeenschappelijke trek. Maar verder houden alle overeenkomsten op. Suzukiton opereert louter instrumentaal en dan is een vergelijking met Gore nooit ver weg. Met mathematische en technisch hoogstaande precisie wurmt het viertal zich tussen die legendarische Nederlandse band en de recente lichting met Pelican en Fucking Champs voorop. Goed, maar geen verplichte kost.
Vermeerder de sound van Suzukiton met gelijke delen post-punk/hardcore en nog meer stonerriffs en het resultaat van die powerinjectie is Totimoshi. Ook ‘¿Mysterioso?’ is overigens een heruitgave. Omdat zowel The Melvins als Helmet dit trio uit het Californische Oakland vorig jaar uitnodigden als opener, is die beslissing niet alleen begrijpelijk, maar ook meer dan gerechtvaardigd. De cd is niettemin sterk genoeg om ook zonder die referenties in positieve zin op te vallen. Had destijds zo op Skin Graft of Amphetamine Reptile gekund. Voor wie geboren is na 1980 moeten …And You Will Know Us By The Trail Of Dead of High On Fire volstaan als duiding.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!