Dwight Trible kan je zonder overdrijven een jazzicoon noemen. Zo is hij ondermeer vaste zanger bij het Pharoah Sanders Quartet. Enkele jaren geleden nodigde Carlos Niño, de helft van Ammoncontact, hem uit in zijn radioshow en zo ontstond een vriendschap en een vruchtbare samenwerking. Vorig jaar verscheen bijvoorbeeld het schitterende ‘Peace With Every Step’ (op Kindred Spirits/Rushhour) van Build An Ark, een jazzgezelschap met wortels in de spirituele avant-garde beweging van de jaren 1960. Wie hem live aan het werk zag, kan beamen dat Dwight Trible spreekt met de stem van hogerhand en zijn publiek in geen tijd naar de zevende hemel brengt. Toen Niño zijn plannen vertelde om diezelfde spirituele jazzfilosofie te combineren met moderne hiphopgeluiden, was Trible meteen geïnteresseerd. Dat gold ook voor de producers die gecontacteerd werden en talent moet je tegenwoordig niet ver zoeken in L.A. Jazzadepten Daedelus, Madlib en Sa-Ra Creative Partners waren onmiddellijk te vinden voor het project, net als Jay Dee uit Detroit en de 20-jarige, veelbelovende GB. Tribles overgave aan het project en vooral zijn visie en zijn geloof in het brengen van een positieve boodschap, hebben voor magie gezorgd in de studio, die over de hele plaat voelbaar is. Het is gelukkig geen jazzy hiphopalbum geworden. De producers van dienst hebben een jazzalbum gemaakt met de studiotechnieken die ze kennen en gebruiken, en juist daarom is deze plaat zo baanbrekend. Vele pogingen met samples ten spijt, heeft geen enkel album uit 25 jaar hiphop zo de link kunnen leggen met de jazzfilosofie. Bovendien is het gemeende optimisme van Dwight Trible een welkome verademing tussen alle zelfmoordaanslagen en hoge olieprijzen van tegenwoordig. Redenen genoeg dus om ze al meteen te bestempelen als de plaat van het jaar.