De Britten van Polar Bear kunnen probleemloos goede papieren voorleggen: verschillende nominaties voor muziekprijzen én actief in het recente veld van hippe, door rockenergie voortgestuwde jazz zoals we die al kennen van Esbjörn Svensson Trio of The Bad Plus. Drijvende kracht en bezieler van de jonge band is drummer-componist Seb Rochford die, versterkt met twee saxofonisten en een bassist, de ruggengraat vormt. Ook Leafcutter John – één van Groot-Britannië’s meest vernieuwende laptopmuzikanten van het ogenblik – zit aan boord. Zijn rol bestaat erin de nummers op te luisteren met knarsende elektronica of bizarre geluidjes uit het dagelijkse leven. Op papier een riskante combinatie, doch in de praktijk weet Leafcutter John zijn experimenten met een mooi gevoel voor timing en fijnzinnigheid de nummers binnen te loodsen. Muzikaal gezien laat Polar Bear de jazzliefhebber niet op zijn honger zitten: exotische hoempa-ritmes met ritmisch handgeklap op ‘Beartown’ (met gastgitarist Jonny Phillips), trage doch spannende jazz in het titelnummer, melodielijnen die een bijzondere affiniteit met Ornette Coleman en John Zorns Masada-project verraden in ‘Argumentative’, een wiegeliedje in de vorm van ‘The King of Aberdeen’. Polar Bear werpt zich zonder meer terecht op als één van de sensaties van het moment.