Low Income Tomorrowland

Op de achterkant van hoes prijkt een poppetje in christelijk kostuum van de Andalusische procesión mars. Dat samen met de inventieve kreet ‘Kopying Kills Kapitalism’ maakt het ideologische plaatje compleet. De eclectische vinyltovenaar Rupture heeft weer ‘ns goed zitten knutselen. Deze keer voor de Lemon-Red mixseries, en het resultaat is een klonterige mengelmoes van afro-georienteerde recepten. Stijlen als ondegrondse grime uit de UK, ruige crunk uit zuidelijk USA en pompende Jamaicaanse dancehall zijn hier de smaakmakers, aangeroerd met een saus van breakcore -en beatgerelateerde ritmes. De ingrediënten voor deze avond zijn onder meer Filastine, M.I.A., Crime Mob, Bong-Ra, Sister Nancy, Rotator en Tracy Chapman. Ieder een eigen verhaal en achtergrond, gestaag samensmeltend in de filosofie van de kok. Het concept richt zich vooral op sociale kwesties die in elk van de bestanddelen verkondigd worden en de titel verduidelijken. Waar tegenwoordig de meeste mixen vaak dienen ter slappe promotie van tracks of het simplistisch aaneenrijgen van overgangen voor de dansmariekes & johnnies, is een frisse mix als deze een verademing en oogopener voor eenieder die nog hoop heeft in dj’s zonder egoverplichtingen. ‘Hou het echt’ noemt men dat in het Engels. De circa 30 minuten durende mix was wat aan de korte kant. Vandaar dat de heer Clayton livemp3’s van zijn Duitse BTTB radiosessies als plezante bonus heeft toegevoegd zodat er anderhalf uur extra luistergenot is. Deze volgen grotendeels dezelfde stroomlijn met verder te ontdekken juweeltjes, maar dan zonder een tracklist zodat verslaafde puzzelaars hun slag kunnen slaan. In uiteindelijk twee uur reist men door de meest diverse (roots)werelden. Verbanden zijn tastbaarder en dansbaarder dan ooit. Grijs draaien die hap.

tekst:
Seb Bassleer
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!