Fuse Presents Joris Voorn

Was de schaduw van de generatie van Jochem Paap en Steve Rachmad werkelijk zo lang en donker, dat er na hen zo weinig Nederlands technotalent internationaal doorbrak? We werden al wat nerveus, totdat ene Joris Voorn de voorbije twee jaar enkele moordend knappe 12inches op de dansvloeren van de wereld richtte en raak trof. Zijn daaropvolgende album ‘Future History’ –op Technasia’s Sino label– was een hoogtepunt in een toch al zo geslaagd jaar. Inmiddels lijkt het alsof die kerel uit Schiedam er altijd al geweest is, want als remixer laat hij zich keer op keer opmerken. Je treft hem bovendien op party’s in alle uithoeken. In de Brusselse Fuse bijvoorbeeld, waar hij inmiddels internationaal resident is en dus ook een mix-cd mocht klaarstomen voor de club. Voorn ging aan de slag met Ableton Live en gebruikte die software zoals Richie Hawtin destijds op ‘Closer To The Edit’ – hoewel de Nederlander niet zo ver ging in het deconstrueren van de tracks en ze herkenbaar liet. Zo verkreeg Voorn een erg vloeiende mix waarin hij slim zijn hoogtepunten kiest en zich daar schitterend naartoe werkt. Hij gebruikt daarvoor recent materiaal zoals ‘Press On’ van Paul Kalkbrenner of de voortreffelijke tracks van Sleeparchive, Marc Houle en Jay Haze vs. Robag Whrume; maar ook de klassieke namen zitten in de selectie: Jeff Mills, Carl Craig, Robert Hood en zelfs Lil’ Louis’ ‘French Kiss’ worden bovengehaald. Hoewel het geheel tamelijk minimaal aanvoelt – zoals uiteraard de heersende trend het voorschrijft -, valt het melodieuze aspect meteen op, net als de typische house invloeden. We hebben het over de korte keyboardstukjes waarop nummers drijven, tribale invloeden in de ritmes, de opbouw en zo meer. Allemaal elementen die ook zijn terug te vinden in het eigen productiewerk van de jongeman. ‘Chemistry Of Attraction’, de tweede 12inch van Voorn op het sympathieke Nijmeegse labeltje Wolfskuil, is daar een goed voorbeeld van: het nummer vangt aan met conga’s en kleine aanslagen op het elektronisch klavier, om dan even halt te houden en een meeslepende melodie te laten opkomen die zorgt voor een progressive technosfeertje. De b-kant is een ‘Dark Science Dub’, die beslist meer beatgericht is en eerder rechtdoor gaat. Kwaliteitsspul.

tekst:
Tom Nys
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!