Fate Unknown

We weten dat het geen gezicht is, maar een flauwe glimlach speelt rond onze lippen telkens wanneer we de term innovatie promogewijs gecombineerd zien met zwaarbeladen termen als EBM, industrial of techno. 1986 of 2006, wat maakt het uit? Net als bij Terence Fixmer viert het retrofuturisme hier hoogtij. De naam is Adam X, de bekendere broer heet Frankie Bones (dj, producer, Musto & Bones en Sonic Groove) en de missie is op innoverende wijze een energieke elektronische mix maken van alle eerdergenoemde genres. De cd ‘Fate Unknown’ is de geheugentest voor onze luie krent. Waar hadden we ‘the only thing to fear is fear itself’ nu ook alweer voor de allereerste keer gehoord? Vergis je niet: alles zit knap in elkaar, de Monolith remix is aanwezig en snelle beslissers krijgen een extra zestracker als bonus. De Duitse electro-dansbunkers zullen zeker vollopen, maar zelf blijven we, liggend op onze zware eikenhouten meubelen, met enkele vragen zitten. We zijn oud genoeg om de originelen nog gekend te hebben, maar al te ver weg om ons nog te herinneren aan wie we deze platen hebben uitgeleend. Hun lot is onbekend. In dezelfde stroboscopisch verlichte club is ook ‘After Einstein’ van Diskonnekted een dikke hit. Jan Dewulf (Mildreda) pleegt melodieuze future pop die zich ergens tussen New Order en het harde electrowerk (ook landgenoot Suicide Commando steekt een stemband toe) in situeert. Kortom, de dichtbevolkte neonbrug (denk VNV Nation, Apoptygma Berzerk of Seabound) tussen oude EBM en nieuwe dansmuziek. Enkele tragere nummers, samples, instrumentaal werk en al dan niet vervormde zang à la Fluke zorgen voor de verwachte afwisseling. Niet slecht, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat dit genre allang gewurgd is door zijn eigen veiligheidsgordel. Desondanks mikken de onverzadigbaren op de gelimiteerde versie met extra speelgoed en een bonus cd.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!