Het Duitse Compost label vaarde het voorbije jaar een licht gewijzigde koers, die door het nujazz-publiek niet altijd in dank werd afgenomen. Er is nu meer plaats voor pure elektronische dansmuziek op het label van Michael Reinboth, die zo waarschijnlijk een ruimer publiek wil aanspreken. Kunnen we het hem kwalijk nemen? Nee. Het zijn soms harde tijden voor independents en dat zullen ze in München ook wel voelen. Toegegeven, mijn interesse in de releases van het label is ook gedaald. De concurrentie van ex-werknemers in Berlijn (Jazzanova en hun Sonar Kollektiv) zal daar ook wel voor iets tussenzitten. Ten onrechte blijkt nu, want de kwaliteit is gebleven, zij het onder licht gewijzigde vorm. Om hun 200ste release te vieren, verzamelden ze nummers die tot nu toe enkel op vinyl te vinden waren, samen met onuitgegeven nummers van nieuwe artiesten die ze nu onder hun vleugels hebben. Sterke remixes zijn er van Laurent Garnier, Beanfield en de alweer uitmuntende broken beatmeester Domu, die iedere week wel met nieuw materiaal voor de dag komt en zelden teleurstelt. Fantastisch hoe deze man drums kan programmeren. Ook goed bezig is Henrik Schwarz, een Duitse erfgenaam van Carl Craig en Moodymann die house en jazz op geniale wijze combineert. Nujazz-bands Intuit en Truby Trio verschijnen ook in geremixte vorm, maar Raw Deal en Whignomy Bros. doen er mooie dingen mee. Muallem, Felix Laband en Jean-Paul Bondy zijn nieuwe namen die mijn interesse voor Compost weer ferm aanwakkeren. ‘Freshly Composted’ is een goed opgebouwde, rijk gevulde verzamelaar geworden. De overbodige cover van Blondie‘s ‘Heart Of Glass’ wil ik hen graag vergeven.