“Ik luister naar de plaat en zoek er dan het juiste beeld bij. Het hoesontwerp is mijn interpretatie, mijn reflectie op de muziek”. De uitspraak komt van Jon Wozencroft, grafisch ontwerper, docent en samen met Mike Harding de drijvende kracht achter Touch, het label dat met mensen als Biosphere, Ryoji Ikeda en Mark Van Hoen zich al jaren in de voorhoede van de avant-garde elektronica beweegt. De hoes van Number One is een duidelijk beeld, een verlaten bosweggetje prijkt op de voorkant, op de ommezijde staat een korenveld in bloei. Het statement zit vooral in de kleur, asgrijs, een mooi en integer beeld wordt donker ingekleurd en weerspiegelt treffend de plaat. Het idee voor Number One ontstond toen Zev onder impuls van enkele vrienden een samenwerking aanging met de Japanse KK. Null. In oorsprong liet het duo zich inspireren door Noh, een traditionele Japanse theatervorm die als kenmerk heeft dat het uit cyclussen is opgebouwd. Van meet af aan wilden Zev en KK. Null een duidelijke repetitieve verhaallijn in hun plaat naar voren brengen. Door toeval beslist Zev om ook Chris Watson, in een verleden deelgenoot in Cabaret Voltaire en The Hafler Trio, nu vooral een gepassioneerd natuurliefhebber, fieldrecorder en werknemer bij de BBC (zie Gonzo67), bij het project te betrekken. Number One combineert de verfijnde elektro-akoestische stijl van Zev met de minimale elektronica van KK.Null en de organische aanpak van Chris Watson, die voor dit project vooral gebruik maakte van field recordings uit Oost-Afrika. Ondanks het volle geluid, de opeenstapeling van verschillende klankpatronen behoud Number One een openheid en creëert de plaat een sterk ruimtegevoel. Eenvoudig is Number One niet, de plaat vraagt doorzettingsvermogen, maar wie eenmaal een nummer als Development Women in de diepte doorploegt heeft, beseft dat Number One de term soundscapes en avant-garde met verve inkleurt. Plaatwerk voor muzikale avonturiers of zoals Boyd Rice het treffend verwoordde: This is the first avant-garde piece I have heard in years that is truly avant-garde.