Het mag al eens gezegd worden: om goeie freefolk tegen te komen moet je het echt niet gaan zoeken in exotisch klinkende steden als Tampere of Turku, in de natte zware kleigrond van de Vlaamse polders groeide er de voorbije maanden een collectief dat als Funeral Folk de plaatselijke schuren onveilig maakt. Het meest in het oor springende project van Hellvete, P.I. 66, Per, Öystein en co is Silvester Anfang, het losse gezelschap waarin onkunde tot geniale odes leidt aan hun eigen oppergod Brohll. Dronende improv waarin folk gecombineerd wordt met een lo-fi middeleeuwse black metal esthetica waar niet gekeken wordt op een doodshoofd meer of minder. Die houding ligt in het verlengde van het Amerikaanse Davenport, en Clay Ruby is dan ook zware fan. Op deze split tape vult hij een kant als Jesus Balls, één van zijn vele alter egos waarin hij zijn voorliefde voor vuile, rotte drones kwijtkan. Een keyboard, rinkelende percussie en vervormde stonede stem is waar het hier allemaal om te doen is. Ruby doet het nog eens over als Clays Festering Lungs, dat soms wat meer noisy klinkt dan Jesus Balls. Na enig opzoekingswerk blijkt dat December uit Ierland komt en daar het Rosary End label runt. Twee lange tracks, Dead House en Pitter Patter Hahaha op deze cd-r met introverte gitaarmijmeringen. Voer voor fans van Jandek. Silvester Anfang-lid Hellvete is ook solo actief met gitaar en andere drones en deze S/T is toch wel één van de strafste Belgische releases van afgelopen maanden. Een album waarop onheilspellende gitaarscapes ronddwalen in een steeds nauwer wordende cirkel tot op het hoogtepunt van dit doomritueel de Ridder Met Het Omgekeerde Zwaard verschijnt. Waarna er je niets anders rest dan zich in het verderf te storten. Binnenkort zou er een tapeversie uitkomen op het Zweedse Abisko label. U weze gewaarschuwd.