A M.B. Iehn Tale

Als Sacher-Pelz (geluidscollages) en MB zorgde Bianchi begin jaren 1980 voor enkele legendarische industriële gaskamersfeertjes. Vervolgens verdween hij in het zog van Jehova richting religieuze stratosfeer. Na een twijfelachtige comeback als zeemzoete New Age verkoper, wendt deze Italiaan zich in zijn recentere output (gelukkig) opnieuw tot het Pure Experiment. Deze cd bevat elektronisch gemanipuleerde pianodecomposities. Af en toe is het instrument in zijn pure vorm te horen, getuigend van een geruststellende neerslachtigheid. Een enkele keer gebruikt MB zijn gevreesde stottereffect (een paar jaar terug ontwierp hij de soundtrack van ‘A Clockwork Orange’ aan dezelfde misbehandeling), maar Bianchi is op zijn best wanneer hij de pianoflarden laat spoken in dikke lagen elektronische mist. Echo’s van echo’s van echo’s zorgen opnieuw voor dat typische MB sfeertje waar we twintig jaar op moesten wachten. Somige fragmenten komen in de buurt van de meest lichtschuwe experimenten van William Basinski. De Milanese Bruut is terug en dit keer is hij welgekomen.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!