Al van bij zijn eerste releases heeft het Britse Soul Jazz Records er zijn missie van gemaakt om de muziekgeschiedenis te archiveren. Waar het label in het begin zich vooral richtte op dub, soul, jazz en funk verbreedde het gaandeweg zijn catalogus. Met de verzamelaars In The Beginning There Was Rythm en New York Noise 1 & 2 was het mee verantwoordelijk voor de revival van de New-Yorkse Postpunk en met de serie Microsolutions geeft men een forum aan de meest invloedrijke elektronicaproducers van het moment. De fraai vormgegeven hoezen en de uitgekiende thematische verzamelaars, nu eens een genre, dan weer het werk van een artiest, Mark Stewart en Arthur Russel werden herontdekt door het label, hebben de status van het toplabel alleen maar versterkt. Met de nieuwste verzamelaar Big Apple Rappin plaatst men de vroege hip hop uit New York centraal. De gekozen nummers, vergeten klassiekers van onder meer Cold Crush Brothers, The Fly Guys en Universal 2, tonen goed waar de muzikale wortels van het genre liggen. Met zijn roots in de disco en de Jamaicaanse Dance Hall evolueerde hip hop snel tot een volwaardige genre. Big Apple Rappin heeft op een onbevangen manier weer hoe vrij en experimenteel de vroege hip hoppplaten waren en hoe dicht inspiratie en kopieergedrag bij elkaar liggen. Meer dan twintig jaar na datum is een nummer als Catch The Beat van T Ski Valley nog steeds een blauwdruk van het genre. Eind jaren 70 was hip hop, net als soul en funk, voor de zwarte gemeenschap het middel bij uitstek om zich te uiten. How We Gonna Make The Black Nation Rise van Brother D & Collective Effort is meer dan dansmuziek, vooral een pamflet en een aanklacht. Big Apple Rappin, de plaat en de bijhorende hoesteksten, is een eerbetoon aan de vroege pioniers van het genre. Het slotwoord is voor Tj Swann, Peewee Mel & Barry B’: Are You Ready’.