Hans-Joachim Achim Roedelius (°34) zal altijd en terecht- worden vereenzelvigd met krautrock, Duitslands unieke invulling van en reactie op Anglo-Amerikaanse popmuziek. Die beweging, die grosso modo kan worden gesitueerd tussen 1966 en 1979, kan in essentie worden teruggebracht tot bands als Amon Düül 2, Faust, Can, Cluster, Harmonia en Neu!. Bij het merendeel daarvan was Roedelius in meer of mindere mate rechtstreeks betrokken zodat hij gerust als dé personificatie van het genre kan worden beschouwd. In 1969 richtte hij samen met Dieter Moebius en Conrad Schnitzler Kluster op. Het eerste album Klopfzeichen dat overigens werd geproduceerd door Conrad Conny Plank verschijnt in 1970 en markeert de start van een opmerkelijke carrière. Na het vertrek van Schnitzler verandert de naam in Cluster. Met Moebius en Michael Rother van Neu! richt hij vervolgens Harmonia op. Doorheen zijn lange carrière, die tot op heden resulteerde in meer dan 100 (!) albums, zal Roedelius samenwerkingsverbanden blijven opzoeken. Met bekende namen zoals Brian Eno, Asmus Tietchens of Holger Czukay (Can), maar even goed met illustere onbekenden als bijvoorbeeld de Griekse technoproducer Nikos Arvanitis of de Japanse Shintopriester Hiroshi Nagashima. De dubbelcd Works (1968-2005) grasduint door het gigantische oeurvre van Roedelius en is bijgevolg de ideale stepping stone voor een verbluffende ontdekkingstocht in een labyrint vol ambient, techno, klassieke pianomuziek, jazz, folk, avant-garde en natuurlijk krautrock. Handig daarbij is zonder meer Stephen Lliffes essentiële boek Painting With Sound The Life And Music Of Hans-Joachim Roedelius (Meridian Music Guides 2003).