In de kolommen van dit blad schreef de reviewer van dienst bij de recensie van Shot In The Dark dat Laurent Garnier meer talent heeft als deejay dan als muzikant. Twaalf jaar later ligt de overzichtscompilatie Retrospective voor ons en de stelling lijkt nog steeds te kloppen. Retrospective, een dubbelaar want size does matter bij Garnier, is een geslaagde oefening in navelstaarderij geworden, een pompeus allegaartje van liveopnames en remixen waar niemand zat op te wachten. De vurige clubtrack Acid Eiffel krijgt u hier in de liveversie en wordt door Bugge Wesseltoft vakkundig om zeep geholpen. Hier gaat een stuk geschiedenis. Retrospective wil Laurent Garnier tonen als een volwassen muzikant die ooit begon als deejay, maar ontbolsterde als een bevlogen producer. Helaas mondt het uit in een pijnlijke vertoning die u nog het best wegspoelt met de Excess Luggage , een vijfdelige mixserie die de man drie jaar terug uitbracht. Schoenmaker blijf bij uw leest, in dit geval achter uw platenspelers.