Op zijn recente releases lijkt Gerhard Petak wat af te wijken van de occulte gevechtskunsten, al is de krijgshaftige esoterie (‘Zauberblut’) nooit ver uit de buurt. Wijngaarden en de sterke mannen die ze bewerken, vormen het helderrode concept van deze cd. Allerseelen zet zijn elektronisch gestuurde folk noir schouder aan schouder met Sangre Cavallum. De Portugese alliantie frist de meer traditionele volksmuziek op met een harmonium, dronken samenzang en getrommel op wijnvaten. Ook hier mag er gewalst worden, al huist er steeds een zwaarmoedige geest (‘Wein, Blut Der Erde’)in de wijnkelder. Niet zo bij de eenzame soldaat Geoffroy D, die maar één kunstje kent: voorwaarts marcheren. Zijn elektronische militaire pop roept beelden op van legionairs die vrolijk fluitend een zeker einde tegemoet gaan. Een titel als ‘La Joie Devant La Mort’ spreekt boekdelen. Op deze cd (of gelimiteerd vinyl) moet een subtiele scheut electroclash voor enige variatie zorgen, al blijft de output van deze Fransman vooral in streng gerantsoeneerde porties genietbaar. Fans van het genre, voor wie een ondiep graf met een geïmproviseerd kruis (een gebroken geweer) geen schrikbeeld is, zullen ‘Devant Le Miroir’ met vreugdeschoten onthalen. Met de waanzinnig uitgedoste woudduivels van Sturmpercht duiken we nog dieper de heemkundige wereld in. Sagen, volksgebruiken en legenden uit de Alpen vormen de voornaamste inspiratiebron voor deze Oostenrijkers. Ook de vorm is hen bittere ernst: ze durven wel eens op rituele wijze een plaatselijke boom vellen om te fungeren als elpeeverpakking of slachtoffer van hun Getrommel Und Gekloppel. We horen Alpinefolk, wilde jachtpartijen (‘Wir Rufen Deine Wölfe’), drinkliederen, hitsige liefdesgeschiedenissen en met de titel ‘Allerseelenreigen’ is de volkse cirkel rond.