Dat sidderalen klanken voortbrengen die doen denken aan het geluid van violen, is de grappigste verrassing van ‘We Are All From Somewhere Else’. Rob Mazurek, gefascineerd door de dieren, maakte de geluidsopnamen in het onderzoeksinstituut INPA in Manaus. Niet dat deze opnamen opvallend uit de compositie springen: hij verwerkte ze net zo organisch als alle andere klanken en stijlen in een breed opgezette suite. Mazurek voert ons met zijn veertienkoppige orkest van modern gecomponeerd naar freejazz, van strak swingende stukken (een big band, zij het met verrassende bezetting) naar groepsimprovisatie, van atmosferische elektronica en fieldrecordings naar lyrische solo’s en bijna minimal-achtige patronen. Steve Reich lijkt te weerklinken, maar ook Sun Ra en György Ligeti. Bovenal is ‘We Are All…’ één geheel; verschillende bodems, hoogtes en stofferingen maken samen een organisch geluidslandschap. De suite, bestaande uit drie delen en gebaseerd op een eigen verhaal van Mazurek, componeerde hij naar aanleiding van een verzoek uit 2005 van The Chicago Cultural Center en Jazz Institute. De vraag was om een groep te vormen die het avant-garde-, contemporaine geluid van Chicago vertegenwoordigde en daarmee een nieuwe compositie in de Millennium Park concertzaal uit te voeren. Binnen het resultaat kregen de fluiten van Nicole Mitchell een belangrijke (solerende) rol, maar ook Corey Wilkes (flugelhorn), Jeb Bishop (trombone) en Jeff Parker (gitaar) spelen mooie partijen. Mazurek, zelf uiteraard op kornet en elektronica, streefde echter naar gelijkwaardige inbreng van óók de twee drums, twee bassen, twee kornetten, klarinet, marimba, vibrafoon, ARP synthesizer, piano en stemmen in het totale geluid. Inmiddels vele optredens later nam John McEntire het Exploding Star Orchestra op in zijn Soma Studio, met behoud van een live-sfeer. Prachtplaat!