William Bailey uit Danbury, Connecticut is een man met een missie. Hij is geobsedeerd door muziek, heeft een onnavolgbare smaak en is bovenal een vinyljunkie. Hij is ook een man met een visie. Equation Records is het resultaat van dat alles. Deels ontevreden met het gangbare aanbod, deels vanuit een altruïstische drive besloot hij een tijd terug om een label op te richten dat zich voornamelijk, maar niet uitsluitend zou focussen op vinylreleases. Verpakking is daarbij minstens zo belangrijk als de inhoud. Bovendien verkoopt hij zijn muziek aan bijzonder scherpe prijzen, wetende dat hij er daardoor financieel aan in schiet. Het geld dat hij met zijn reguliere baan verdient, pomp hij met veel liefde in Equation. Dit soort idealisten kunnen we bijgevolg niet genoeg bewierroken. Bailey is, kortom, een man naar ons hart. Ondertussen kan hij pronken met uitstekende releases van onder andere Fear Falls Burning, Bunny Brains 88, Troum, Guaranteed Katch en Landing. In de loop van het jaar volgt er bovendien nog een extreem luxueuze dubbelvinyl van Nadja’s ‘Bodycage’ met een lp vol exclusieve extra’s. Bailey is niet voor niets bijzonder trots op zijn picareske labelmotto: Each new release slightly more obscure than the last. Met die obscuriteit valt het overigens best mee want zowel Fear Falls Burning als Troum en Landing hebben al een behoorlijke undergroundreputatie opgebouwd. Landing bracht ondertussen al meer dan zes cd’s uit op onder meer Strange Attractors Audio House, K en Music Fellowship, aangevuld met een rist ep’s, singles en splitreleases met Paik, Yellow 6 en Rothko. ‘Gravitational IV’ is in zekere zin een opgevist album. De zes nummers dateren van dezelfde sessies als het in 2004 op K verschenen ‘Sphere’, maar de opnames waren niet meteen bedoeld om officieel te verschijnen. Gelukkig is dat nu wel gebeurd, op dik vinyl en in een prachtige klaphoes zelfs, maar helaas in een wel heel karige oplage van 400. ‘Gravitational IV’ laat zich (moeilijk) samenvatten als een licht experimentele trip van psychedelica, ambient, krautrock, drones, progrock, etherische postrock (Tarentel, M83), folk en de shoegazersound van wijlen Slowdive en My Bloody Valentine. Op de openingskant betoveren de vocalen van Adrienne Snow en dromen we opnieuw van de tijd toen elk album op 4AD verplichte kost was; op de louter instrumentele b-kant horen we heel wat artiesten op Kranky passeren zoals Stars Of The Lid of Windy & Carl; worden we ondergedompeld in een spacerockbad en etaleert drummer Daron Gardner een grote affiniteit met de ritmiek van Neu!. We kennen niet alles van deze Amerikaanse band, maar als de rest van hun oeuvre nog maar half zo goed is, vreten we de rest van de maand alleen droog brood met water.Troum staat al sinds 1997 synoniem voor organische drones (want gecreëerd zonder samplers of computers) met een industriële ondertoon en maakte vooral internationaal indruk met hun op slaap gebaseerde ‘Tjukurrpa’-trilologie. ‘Ajin’ – een ronduit briljant vormgegeven vinylpicturedisc met vier uitstekende nummers – is netjes opgesplitst in een ritmeloze en een -arme kant, hetgeen nogmaals het volstrekt unieke karakter van het Duitse duo perfect samenvat. Jammer dat zo weinigen dit weten. Radicaal anders is de met waanzin, (free)jazz, country, noise en improv flirtende humoristische avant-punk van Guaranteed Katch uit Boston. Dit bizarre trio is overduidelijk schatplichtig aan Frank Zappa, maar even tastbaar zijn de overeenkomsten met Faust, Ween, Mule, The Residents, NoMeansNo en Killdozer. Wie hiervan niet in de war geraakt, heeft niet aandachtig geluisterd. De vormgeving –spuuglelijk bruin vinyl in een halfopen hoes met daarop een van de pot gerukte tekening van een clown annex psychopaat die omgekeerd een varken berijdt en massa’s inserts- is minstens zo eigenzinnig. Fuck, we denken zelfs spontaan aan John Wayne Gacy, de beruchte Amerikaanse clown/seriemoordenaar. En dat allemaal op één en hetzelfde label!