Camanecroszcope II – Echoes Ov A Beckoning Arcanum

Al eeuwenlang is de duisternis een oneindige bron van inspiratie voor artiesten in de marge. Als Ah Cama-Sotz of OKK-ULTh is Antwerpenaar Herman Klapholz sinds mensenheugenis propagandist van al wat donker, dreigend en occult is. In de Canadees Yann Faussurier (Iszoloscope) heeft hij blijkbaar een gelijkgezinde gevonden want op ‘Echoes Ov A Beckoning Arcanum’ trekken ze als Camanecroszcope voor de tweede maal gezamenlijk de nacht in. (Check zonder meer ook ‘Echoes Ov Who Lieth Dead But Ever Dreameth’ uit 2003. ) Het duo heeft geen op effectenjagende bombarie en beeldvorming nodig om een bijzonder onheilspellende, bijna satanische atmosfeer te evoceren. In die zin is ‘Echoes Ov A Beckoning Arcanum’ duivels chrisma voor lichtschuwe adepten van funeral doom, atmosferische black metal en dark ambient. Bijgevolg te catalogeren tussen bijvoorbeeld respectievelijk Skepticism, Nortt en Lustmord. Na ‘Aquanaut’, ‘Förlisa’ en ‘Amore’ concipiëren Ricardo Gomez en Joris Vermost op ‘Chagrin’ voor de vierde maal hun notie van verhalende, licht surrealistische Krakenambient. Aanvankelijk deden ze dat op Nautilus, het op water geënte thematische sublabel van Spectre. Die beperking hebben ze sinds ‘Amore’ losgelaten en ook op ‘Chagrin’ is elke referentie naar water uitgebannen. In de plaats daarvan worden allerlei abstracte thema’s vertaald in intrigerende, maar tegelijkertijd bizarre soundscapes. Die krijgen op hun beurt vreemde titels zoals ‘Je Zus En Het Verkeerde Been’ of ‘Het Gevaar Van De Starre Gedachte’. Werkt dat niet, dan moeten vier bijgeleverde fotocomposities ons helpen om bepaalde beelden te triggeren. Duiken onder druk (vandaar Mimetic Pressure) vormt het uitgangspunt op ‘Ultra’. Pressure is het zoveelste addendum van Jérôme Soudans Mimetic-project wanneer hij het niet te druk heeft met Von Magnet, Art Zoyd of Wai Pi Wai. ‘Ultra’ is ondertussen de negende duik in de Nautilusserie en het is meteen één van de fascinerendste. Dat heeft alles te maken met het claustrofobische karakter van het onderwerp. Elk moment kan de druk de duikcabine verpletteren; elk moment kan de verstikkingsdood intreden. Drones zijn wel vaker dreigend, dik keer is die dreiging levensecht. Huiverplaat.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!