Logica is iets voor wiskundigen. De vorige twee improvisatiesessies tussen Steve Reid en Kieran Hebden (Four Tet) werden onder de noemer The Exchange Session Volume 1 & 2 de wereld ingestuurd. Het derde deel gaat schuil onder de titel Tongues. Voor wie de titanen niet kent: de drieënzestig jarige percussionist Steve Reid was amper zeventien toen hij voor Motown als studiomuzikant zijn eerste opnames maakte en openbloeide tot een van de belangrijkste sessiemuzikanten van zijn tijd. Reid liet op de top van zijn roem Amerika achter zich en vertrok naar Afrika. De zoektocht naar zijn muzikale roots bracht hem onder meer in contact met Fela Kuti. Het Britse label Soul Jazz bracht enkele jaren geleden twee essentiële heruitgaven (Nova en het beklijvende Rhythmatism) van zijn solowerk op de markt. Kieran Hebden maakte op zijn beurt naam als Four Tet, het elektronicavehikel waarmee hij op een uiterst inventieve manier genres als hip hop, elektronica en jazz ontkleedde om ze vervolgens opnieuw in elkaar te passen. Dat Reid en Hebden elkaar vonden, is vooral de verdienste van Hebden die zich nooit op een genre liet vastpinnen en als muziekliefhebber tout court (check zijn Djkicks op K7) zijn liefde voor free jazz en percussie nooit wegstak. Waar The Exchange Session Volume 1 & 2 een langgerekte free jazz elektronica-improvisatie was, krijgen we op Tongues tien korte nummers die een duidelijkere vorm, structuur en inhoud hebben. Persoonlijk zijn we nooit wild geweest van lang uitgesponnen improvisaties; wat in de studio boeiend lijkt, is op plaat vaak een stuurloos gedrocht. Tongues bevalt ons dan ook een stuk meer dan zijn voorgangers. De strakkere aanpak en de evenwichtige opbouw zorgt voor meer balans. Minder avontuurlijk dan zijn voorgangers, maar minstens even aantrekkelijk.