Theory Of Machines

Bedroom Community is een nieuw label uit Ijsland gerund door Valgeir Sigurdsson, een man die eerder werk verzette voor Björk, Sigur Rós, Múm, Bonnie ‘Prince’ Billy en ook meewerkt aan de later dit jaar uitkomende nieuwe cd van Cocorosie, dit alles vanuit zijn gerenommeerde Greenhouse Studios. Breder dan een label is Bedroom Community vooral een collectief gelijkgezinden, ongeacht afkomst of muzikale leefwereld, die in samenwerking met elkaar instaan voor experimentele muziek, klassieke muziek, elektronica of een wisselwerking tussen die genres. Onderhavig album is de tweede release op het label, na ‘Speaks Volumes’ van Nico Muhly. De op stapel staande derde release, ‘Equilibrium Is Restored’, wordt er eentje van Sigurdsson zelf. Te horen aan dit prachtige album van Frost -geboren in Australië maar residerend in Ijsland- dienen we dit label zeker in de gaten te houden. Eerder bracht de man werk uit op Room 40 (‘Steel Wound’) en een plaat onder de naam ‘School Of Emotional Engineering’. Behalve zijn solowerk maakt Frost ook installaties, schrijft hij scores voor dans, film en multimediaspektakels en hij werkte reeds samen met Neotropic, Lawrence English, Steintryggur, Stars Like Fleas en Björk. En de man is pas 26! Op ‘Theory Of Machines’ vinden we vijf nummers terug, die een kruising vormen tussen Fennesz en Swans. Onmogelijk dacht u? Luister naar ‘Stomp’, waarin een sample zit verwerkt uit het nummer ‘Red Sheet’ van Swans, en krijg kippenvel. Dat zijn bewondering en fascinatie voor Michael Gira zeer groot is, is te merken aan de track ‘We Love You Michael Gira’. Hoe expliciet kan een mens zijn? Als instrumenten gebruikt de man heel sporadisch wat drums, maar het is de gitaar en een leger sound effects die de dienst uitmaken, met een massief klinkend resultaat tot gevolg. Het afsluitende ‘Forgetting You Is Like Breathing Water’, een geleend sentiment uit het nummer ‘Dynamite’ van Stina Nordenstam, neigt naar klassieke muziek, inclusief viool. De diversiteit in geluid, met hulp van ambientmeester Lawrence English op de eerste twee tracks en verder ook met hulp van Valgeir en Sigtryggur Baldursson (beide van The Sugarcubes), maakt dit album tot een uiterst fascinerend luisterspel. Vijf nummers maar, net geen veertig minuten. We zetten de plaat dan maar meteen weer op, want onze honger is hiermee niet gestild. (www.bedroomcommunity.net) De euforie, opgewekt door Ben Frost, wordt door Lawrence English vakkundig getemperd. Zijn introspectief, contemplatief album creëert winterse schoonheid en is een perfecte muzikale omlijsting bij winterse dagen. English is net als Frost afkomstig uit Australië, niet onmiddellijk een land dat we associëren met sneeuwtapijten, al wil dat niet zeggen dat de man de lyriek die een wit landschap uitstraalt niet in muziek weet om te zetten. In zijn geboorteland wordt hij bovendien als een sleutelfiguur binnen de kunstscene beschouwd. Behalve enkele soloalbums (‘Ghost Towns’, ‘Transit’, ‘Happiness Will Befall’) maakt hij geluidsinstallaties, werkte samen met Tujiko Noriko aan het poppy album ‘Blurred In My Mirror’ (2005), staat aan het hoofd van label en kunstpoel Room 40 en werkte eerder samen met grootheden als DJ Olive, Scanner, David Toop en Janek Schaefer. Die laatste werkt mee aan één track op ‘For Varying Degrees Of Winter’, net als Mike Cooper en Aki Onda dat ook doen. Check ook de andere releases op Baskaru, een pril maar fascinerend Frans label.

tekst:
Patrick Bruneel
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!