Dan Ireton zweeft met zijn Dredd Foole alter ego al jaar en dag boven de hele freefolk/freakfolk/new weird en wat dan nog -stroming. Op zijn gemak, haast onopgemerkt. Het lijkt soms alsof hij alleen door een select groepje uit de innercircle op waarde geschat wordt, wat volkomen onterecht is. Als er één zanger aanspraak kan maken op het erfgoed van een der grootste stemtovenaars uit de muziekgeschiedenis, Tim Buckley, dan is het Dredd Foole wel. ‘Daze On The Mounts’ maakt dat voor een groot deel duidelijk. Het album is een soort staalkaart van wat Foole te bieden heeft, en dat laat zich niet gemakkelijk in één hokje stoppen. Foole dwaalt, bijgestaan door Matthew Valentine en Erika Elder, door mysterieuze mantrawouden en psychedelische lo-fi creaties, altijd met zijn stem als krachtige middelpunt. Het ultieme voorbeeld hiervan is Freedom waarin hij de enige tekst; Someone took away my freedom, keer op keer op verschillende manieren herhaalt. Intens, meeslepend, zacht psychedelisch en het lukt hem daarbij om het trucje nergens vervelend te laten worden. Ook de cover van Loves Arthur Lee, Signed D.C. krijgt een bijzondere behandeling waar Foole zijn perfecte intonatie en stemgevoel nog eens laat horen. Bijgestaan door de zachte akkoorden van zijn akoestische gitaar. Daaromheen verzamelt hij een paar prachtige stemmingsliedjes zoals het door raga geïnspireerde Feed the King en het ultramysterieuze When (The) Foole Comes Out. Deze heruitgave maakt eens te meer duidelijk welke invloed Dredd Foole op de hedendaagse folktraditie heeft. Hier instappen is de juiste keus.