Geen idee waarmee u zich heeft bezig gehouden de laatste tijd, maar de dame en heren van The Book Of Knots hadden alvast de handen vol met een ambitieus project. Het experimentele art rock collectief uit New York besloot namelijk drie conceptuele albums uit te brengen over All American Themes: een ode aan de vervallen kuststeden van de Oostkust, een lofzang over de Rust Belt (een sterk geïndustrialiseerd gebied dat zich uitstrekt van de Midwest tot aan het noordoosten van de VS en dat heden in verval is, mm) en ten slotte een hulde aan de Amerikaanse luchtvaart. Na hun debuutalbum uit 2004 is er nu dus het thematische album over de Amerikaanse Borinage. Verwacht echter geen bluesy album met verhalen over werkloosheid, drankmisbruik en recessie. Neen, ‘Traineater’ is een eclectische soundcollage geworden die onmiskenbaar aanleunt tegen noise, jazz en americana. Vaste leden Joel Hamilton (Sparklehorse), Carla Kihlstedt (Sleepytime Gorilla Museum), Tony Maimone (They Might Be Giants) en Matthias Bossi (Skeleton Key) hebben een cv waar geen Kate Moss tussen te krijgen is, toch deinzen ze er niet voor terug goed volk uit te nodigen. David Thomas (Pere Ubu) doet iets ijzingwekkend moois met Red Apple Boy. Een andere absolute voltreffer is Midnight waar het engelachtig stemgeluid van Megan Reilly wondermooi versmelt met de viool van Kihlstedt en de gitaar van Hamilton. Ook Tom Waits en eega Kathleen Brennan tekenen present met Pray, een verbasterde gospelsong en meteen een van de hoogtepunten van de plaat. Ook zonder hulp van buitenaf weet het viertal gemakkelijk te overtuigen, luister maar naar de gecontroleerde waanzin van Salina of het aanstekelijke Hands Of Production. ‘Traineater’ heeft de verwachtingen meer dan ingelost, wij kijken alvast met meer dan normale belangstelling uit naar het laatste deel van hun trilogie!