Martin Hannett’s Personal Mixes

Terwijl de fan met de vierdelige cdbox ‘Heart And Soul’ uit 1997 in één klap het volledige oeuvre van Joy Division dacht in huis te hebben gehaald, is het sindsdien met mondjesmaat (semi-)officiële releases blijven druppelen. Vorig jaar nog verscheen ‘Let The Movie Begin’, ook al op een obscuur Vlaams label notabene. Hierop vielen ruim een dozijn livenummers en stukjes interview te rapen met onder andere zanger Ian Curtis, Bernard Sumner (gitaar, synths), drummer Stephen Morris en producer Martin Hannett. Curtis en Hannett zijn ondertussen al jaren dood, maar ze blijven nog steeds tot de verbeelding spelen. De eerste als mythische frontman van één van de meeste iconografische bands van de jaren 1980, de tweede als enigmatische studiotovenaar. Als producer definieerde Hannett mee de sound van onder meer A Certain Ratio, Magazine, The Stone Roses en The Happy Mondays. Toch staat hij voornamelijk synoniem met de new waveperiode in het algemeen en zijn onovertroffen werk voor Joy Division (en later New Order) in het bijzonder. Het is niet overdreven om hem het officieuze vijfde groepslid van Joy Division te noemen: zo groot was zijn stempel op hun kenmerkende sound. In de studio experimenteerde hij voortdurend met effecten en nam hij zowat alles op wat zijn microfoons maar konden registreren. Recent werden enkele tapes ontdekt met daarop heel wat van zulke (vreemde) opnames. Wie wil weten hoe bijvoorbeeld de lift (in de Londense Britannia Row studio of de Strawberry studios in Stockport) destijds klonk, wordt met dit archiefstuk ruimschoots op zijn of haar wenken bediend. Nadien volgen nog enkele alternatieve mixes van onder meer ‘From Saftey To Where’, ‘Autosuggestion’, ‘Heart And Soul, ’24 Hours’ en meerdere versies van ‘Decades’, ‘Passover’ en ‘The Eternal’, allemaal uit de ‘Closer’-sessies. Als historisch document en voor de fanatieke fans (want nooit eerder te horen) is dit allemaal best wel relevant te noemen. De rest moet hier vooral niet te veel van verwachten. Die houden het beter bij de twee klassieke albums ‘Unknown Pleasures’ en ‘Closer’.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!