Soundboy Punishments

De vreugdekreten die werden gelost bij elke dubstep- of grimeplaat die van de band rolde zijn wat getemperd. Het lijkt er zelf op dat het genre zijn eerste echte recessie doormaakt. Voorspelbaar, want het jonge genre dat zich in hoofdzaak afspeelt rond een Londense buurt en een platenwinkel groeide al snel boven zich uit. Vernieuwing werd vervlakking en elk producer met naam en faam, Tempa, Benga en Vex’d, om er slechts enkelen te noemen, zagen elk goed idee duizendvoudig gekopieerd door een trits minder talentvolle spelers op de markt. Het jonge Skull Disco opereerde van bij zijn ontstaan veeleer in de marge van scene en heeft net om die reden de mogelijkheid om een frisse wind door het genre te blazen. Met ‘Soundboy Punishments’ brengen Shackleton en Appleblim de beste releases van de afgelopen twee jaar samen. Op tweede deel gunnen ze ons een blik op de toekomst met nieuw werk uit hun stal. Het promo-exemplaar telt slechts zes nummers en mist ook de Ricardo Villalobosremix van Shackeltons’ ‘Blood On My Hands’ (net het feit dat Villalobos, de minimalproducer bij uitstek, zich waagt aan een remix toont goed de open-minded attitude van het label aan), maar laat een fris geluid horen. ‘Girder’ van Applelbim is pure neurofunk, maar andere tracks, zoals ‘Tin Foil Sky’ en ‘Hamas Rule’ van Shackleton laten een veel rustigere en meer etnisch getint geluid (zie ook Digital Mystikz) horen. Kenners beweren dat deze ‘Soundboy Punishments’ voor het genre de belangrijkste plaat van het jaar is. De basis om een oordeel te vellen is licht, maar men krijgt het voordeel van de twijfel. We hebben ze alvast hoog op ons aankooplijstje geplaatst.

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!