De oorspronkelijk uit de folkscene afkomstige Eberhardt laat vrij weinig van zijn roots merken op zijn jongste langspeler ‘The High Above and the Down Below’. De in New York woonachtige singer-songwriter smeedde twaalf knappe songs en presenteert ze op authentieke wijze. Hoewel gitarist-zanger Eberhardt zeker geen blues- of jazzknaap pur sang is, sluipen er toch elementen van beide genres in zijn liedjes, dankzij de vlekkeloze begeleiding van geroutineerde muzikanten zoals Rich Dworsky (Hammond en piano), Gordy Johnson (bas) en J.T. Bates (drums), alledrie uit het jazzmilieu afkomstig. Die opzet blijkt een uitstekende keuze, want het brengt de beste elementen uit traditioneel songschrijverschap, blues en jazz samen zonder dat de plaat moeilijk toegankelijk is voor luisteraars die deze muziekstijlen minder genegen zijn. Luister zelf maar eens naar het prachtige titelnummer of de rechtstreeks uit een rokerige nachtclub afkomstige jazzpiano van ‘It’s Home Everywhere I Go’. ‘Let This Whole Thing Burn’ krijgt dan weer een lichte mambo-toets door het gebruik van een typisch gitaartje en vrolijke Midden-Amerikaanse percussie. ‘The High Above and the Down Below’ vormt een knap werkstuk van een artiest die dringend meer erkenning verdient, zeker in Europa.