Still Alive

Hoog tijd om nog eens in het zand te bijten. We doen het met regelmaat van de klok, het boetekleed zit ons als gegoten en ondertussen zijn we volleerde kerkgangers, kinderen van God. Lieten we in Gonzo 81 nog vitriool uit onze pen rollen toen we het over Anticon label hadden, dan moeten we hier en nu de lof zwaaien over ‘Level Live Wires’ van Odd Nosdam, die zich na een mindere ‘Burner’ weer op de sporen zet en zijn languitgesponnen soundscapes voortreffelijk weet in te kleuren, en vooral overal ‘Still Alive’ van Dj Mayonnaise. Geen naam om mee in de schijnwerpers te staan, maar het is wel met voorsprong de beste hiphopplaat die dit jaar in onze bus valt. Wie doet beter en hoe komt het dat ‘Still Alive’ in onze cdspeler blijft kleven? Geen idee, want echte goocheltrucs haalt Dj Mayonnaise niet uit de kast. Nummers als ‘Post Format’ en ‘Easily Distracted’ zijn degelijke instrumentale brokken hiphop die niet zouden misstaan op vroege Ninja Tuneverzamelaars (wat een compliment is).
Net als ‘Strateegery’, het enige vocale nummer op deze plaat, overtuigen ze door de halfdonkere sfeer, de uitgekiende beats en de grenzeloze inventiviteit die er voor zorgt dat we klinkende snapshots als ‘opwindend’, ‘vurig’ en ‘met stip te noteren op uw aankooplijstje’ uit de kast halen. Anticon heeft vele gezichten, in de ene hoek zit de folky hiphop van Why? en Dosh, in de andere hoek zitten de poëten van de Themselves en ergens tussenin hangen de techneuten rond. Met Odd Nosdam, Alias en Dj Mayonnaise heeft het label zowat het meest verfrissende producerstrio in de rangen. Hoog tijd om nog eens door ‘The Windham Song’ te razen en de gitaar te laten loeien. Ook dat is een hoogtepunt op ‘Still Alive’.

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!