Weleer

Deze goed draaiende fabriek van Rutger Zuydervelt werkt op volle machinale toeren, vaak sneller dan men gewend is van een doorsnee artiest. Creativiteit stroomt nu eenmaal zijn eigen koers en dat is hier een oprechte zegen. Direct bij de eerste tonen van melancholische druktoetsen en een oorstrelende zither stroomt dat warme mijmerende gevoel naar het hart. Herinneringen over dagen van weleer en vergetelheid duiken op als schimmen in de hersenschors en de gedachtenstroom is niet meer te stoppen.‘Weleer’ is daarmee de doordachte titel van deze dubbelaar en vormt een gulle collectie van composities gepakt van gelimiteerde, uitverkochte en andersgevormde uitgaven van Machinefabriek. Monika Herodotou, de Cypriotische labelbazin van het geluidsfrisse Lampse label, nam de moedige taak tot zich om haar favoriete ‘fabriek nummers tussen 2004 en 2006 te selecteren en te presenteren. Qua balans en diversiteit is het een wonderschoon overzicht, gegrepen uit de moestuin achter de fabriek, waarin soundscapes, ambient, instrumentale melancholie en noise sappig groeien tot volmaakt fruit. Meestal omhelst een Machinefabriek uitgave een specifiek geluidsthema, maar hier is een dergelijk thema losgelaten en verschillen de composities van elkaar zonder dat ze aan kracht moeten inleveren. De oneven opvolging zorgt er verder voor dat de composities met meer diepgang aangeboden worden, in tweevoud zelfs dankuwel! Voor wie nog kennis moet maken met Machinefabriek is deze met zorg geselecteerde collectie een sublieme investering in prachtige sferen. Zuydervelt is beslist geen stilzitter, maar nu laat hij eens de handjes van vreemden wikken en wapperen aan de knoppen. ‘Kruimeldief’ is opnieuw een dubbelaar, echter ditmaal met remixen van andere artiesten. De eerste compositie is van hemzelf en voelt zeer minimaal aan onder begeleiding van langdurige tonen. Dit is de gegeven blauwdruk aan de artiesten voor de remix, maar ieder mag zijn eigen regels toepassen. Regels die heel breed genomen kunnen worden, gezien de verscheidenheid aan geluidsstylisten. Onder de grotere namen vinden we Freiband, Kim Cascone, Greg Haines, Xela, Alva Noto, Mitchell Akiyama, Lesser, Pita, Henrik Rylander,Julien Neto, Lukas Simonis en Gert-Jan Prins, Maar ook de namen met meer vraagtekens leveren spannende remixen af en de verrassingsfactor krijgt een meerwaarde. Het is een interessante verzameling geworden van aanpassingen in het fabrieksbeleid door interim medewerkers. Meer kruimels kunt u gratis vinden op www.machinefabriek.nu/kruimeldief. Tussen deze uitgaven was er nog even tijd voor een zijproject. ‘Clay’ is de naam van dit geluidsdragende kindje dat Zuydervelt en Mariska Baars (soccer Committee) hebben gebaard. Het resultaat is een compositie die leunt op ijle soundscapes. Baars verleent haar stem hier puur als een geluid van zang of melodie onttrokken, terwijl Zuydervelt de elektronische tonen reguleert en de stem bijstuurt met effecten. De atmosfeer is dreigend en de wolken stapelen zich langzaam op tot een pressiegebied van geluid. De ontlading volgt en alles komt weer tot rust, zo ook de luisteraar. In precies 20 minuten beleeft men kort en krachtig een beklemmend avontuur. Drie deuren met toegang tot de machinefabriek, drie uiteenlopende keuzes. De gegeven sleutel past namelijk in elk slot.

tekst:
Seb Bassleer
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!