De poolregio heeft al heel wat artiesten geïnspireerd tot het fabriceren van ijzige soundscapes. In de eerste plaats uiteraard een heleboel Scandinavische muzikanten zoals Benny Nilsen (Hazard), Circular, Mind Over MIDI en natuurlijk Geir Jenssen (Biosphere). Een andere geslaagde vertaling van het thema is Permafrost van Thomas Köner, een Duitser notabene. Netherworld een Italiaan vermoedelijk- koestert op Mørketid dezelfde ambitie, maar verwart helaas spanning met monotonie; en diepgang met oppervlakkigheid. Ondanks de integratie van korte geluidsfragmenten opgenomen in het hoge Noorden zelf, slaagt Netherworld er nergens in om die omgeving op een geloofwaardige manier om te zetten in een dito soundtrack. In onze verbeelding roept dat gebied tijdens de winter immers automatisch een aantal (stereotiepe) beelden op. Het Noorse woord mørketid staat bovendien voor de tijd van het jaar waarin de arctische regio is ondergedompeld in duisternis. Wie die sfeer wil weergeven via geluid kan bijgevolg haast niet anders dan zijn muziek kil, donker, desolaat, spookachtig en onwezenlijk te laten klinken. De soundscapes op Mørketid evoceren vanalles, behalve die arctische atmosfeer. Rest ons voor dit soort klanken niets anders dan terug te grijpen naar het tien jaar oude Arctic Circles A Selection Of Sub Zero Soundscapes op het Noorse Beatservice met daarop de elite van de zogenaamde Noorse arctic ambientscene: Biosphere, Information, Sketch, Aedena Cycle, Mental Overdrive, Illumination, et cetera.