Hoewel weinigen het Franse duo zullen kennen, werken Torgue en Houppin reeds twintig jaar samen. Het grootste deel van hun muzikale output heeft een ondersteunende rol. Zo telt hun repertoire heel wat composities voor documentaires, dansvoorstellingen en theaterstukken. Hun jongste uitgave ‘Secret Passages’ vormt hierop geen uitzondering. Ongeveer de helft van de nummers dienden in een iets andere vorm als begeleidingsmuziek voor de theatershow ‘La Fin des Terres’. Als losstaand product heeft de cd het moeilijk: visuele prikkels ontbreken en de muziek dient voor de luisteraar op zichzelf te staan. Die opdracht tot een goed einde brengen, is dan ook maar ten dele gelukt. Opener ‘Double Cut’ speelt Buscemi-gewijs met een combinatie van elektronica en akoestische bossa nova-invloeden en injecteert halverwege wat typische productietechnieken uit de dansmuziek – niets grensverleggends, doch best te pruimen. Ook in de tweede track ‘Le 27ème rêve’ liggen de invloeden voor de hand. De elektro-akoestische muziek met vocoder-vocalen had zo op een album van Air kunnen staan. Helaas zakt het geheel daarna wat in elkaar. De volgende liedjes zijn rustig voortkabbelende stukjes soundtrack zonder al te veel aanknopingspunten. Trage tempo’s en brede synthesizerklanken bepalen het sfeerbeeld voor de rest van de plaat. We moeten wachten tot voorbij de helft om nog eens uptemponummer met een dansbare beat te horen (‘Chrysalides’), maar door de eigenzinnige productie werd het eerder een luisternummer. En als pure luistermuziek heeft het gros van de wat belegen deuntjes van Torgue en Houppin te weinig om het lijf.