Met elk album en dat zijn er met Through The Panama ondertussen zes kalft de hermetische avant-free/noiserock van het New Yorkse trio Sightings verder af ten voordele van een even interessant, maar ietwat verhapstukbaarder geluid. Waren het titelloze debuut en opvolger Absolutes voor velen nog onverteerbare brokken anarchistische herrie, sinds Arrived In Gold en vooral nu ook Through The Panama biedt Sightings meer directe houvast op de songstructuren. Die zijn nog altijd dwars, hoekig en uitdagend, maar net als bij (de Sub Pop releases van) Wolf Eyes (met wie Sightings vaak in één adem worden genoemd) horen we een trio dat ambitieuzer is, milder musiceert, stilistisch alsmaar verder kijkt en de grenzen van haar (technisch) kunnen verlegt. Zo krijgt zelfs Scott Walkers The Electrician een onverwachte beurt. De productie was in handen van niemand minder dan Andrew W.K.. Dat opent voor de toekomst ongetwijfeld de deur naar nog meer mogelijkheden. Labelgenoten Lightning Bolt hebben er (eindelijk) een geduchte concurrent bij als vaandeldrager van het immer eigenzinnige Load.
Kites, de eenmansnoisemachine van Chris Forgues, wordt door Load voor de vierde maal aan de man gebracht als zijnde een van de vele huidige erfgenamen van Throbbing Gristle en Cabaret Voltaire. Dat eerste staat buiten kijf, maar door zijn compromisloze noise en drones is Kites minstens even schatplichtig aan de power electronics van onder meer Genocide Organ, Merzbow, John Wiese, Prurient, Whitehouse, Sutcliffe Jugend en The Haters. Hoewel Mouthus sinds 2002 al heel wat releases heeft uitgebracht op onder andere Important, Psych-o-Path en Ecstatic Peace, is Saw A Halo vreemd genoeg het eerste studioalbum van dit duo uit Brooklyn. Brian Sullivan (Eskimo King, White Rock) en Nate Nelson (Religious Knives, Afternoon Penis) verkopen Mouthus dan ook voornamelijk als een liveband. Saw A Halo opent niettemin bijzonder intrigerend met Your Far Church waarbij ritualistische percussie en een sjamanistische atmosfeer uitmonden in repetitieve gitaarnoise. En op die manier sluit de cd vervolgens ook af. Daartussen horen we een intense seance die huisgenoten Sightings en Lightning Bolt verzoent met Faust, Skullflower, het meest experimentele werk van Liars, Shit And Shine en het ondergewaardeerde Excepter. Niet voor iedereen, maar wat ze doen, brengen ze op een uitstekende manier. Zoals altijd op het label uit Providence, Rhode Island.