Cadenza Contemporary 1 & Classics

Maximize. ‘Blind Behaviour’ heette de plaat waarmee Luciano definitief doorbrak. De Chileen had binnen beperkte kring al ruimschoots zijn sporen verdiend, maar ‘Blind Behaviour’, ooit treffend omschreven als de missing link tussen Atom Heart en Ricardo Villalobos katapulteerde hem in een ruk naar de voorhoede van de minimal. Het Schotse Soma engageerde hem voor hun prestigieuze ‘Sci.Fi.Hi.Fi’ serie en ook die stap bleek een schot in de roos. De uitgekiende selectie zorgde ervoor dat zijn mixplaat zowat de belangrijkste minimalcompilatie van 2006 werd. Dat de Chileen niet op zijn lauweren rustte bewijst de longlist van releases – het hemelse ‘Etudes Electroniques’ voorop – en de serie remixen die de man afwerkte. Ondertussen groeide zijn label Cadenza uit tot een vaste waarde die moeiteloos de competitie aan kan met labels als Perlon, Minus en Playhouse. Op ‘Cadenza Classics & Contemporary 01’ ploegt hij de labelcatalogus om. Size Matters in de danscultuur van vandaag en morgen, op ‘Classics’ tikt geen enkel nummer onder de tien minuten af, maar het is vooral de brede invulling die er voor zorgt dat we eindeloos blijven verdwalen in deze plaat. Een mens vraagt zich trouwens vertwijfeld af waarom Cadenza de stempel minimal draagt. De rammelende percussie, de stuiterende beats, de overvolle productie, drukker dan eender welke Detroitplaat die hier in onze kast staat, en de haast rituele eindeloosheid – zoek maar een uitweg in de floorfiller ‘Extension’ van Quenum & Lee Van Dowski – die larger then life uit onze luidsprekers knalt. Minimaze/Maximize. Cadenza is verslavend als lichtprikkelend bronwater, daarvoor hadden we deze verzamelaar niet nodig, hoewel Luciano onderschrijft met zijn label de theorie dat alles ‘ritme’ is. Na zes luisterbeurten weren we toe aan aspirine. Iemand?

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!