Al sinds de vroege jaren 1970 is Christina Kubisch actief als geluidskunstenaar. Bij Important Records verschenen onlangs zowel een heruitgave als een nieuwe cd van haar. Night Flights is een remastering van drie composities uit de periode 1983-1986, die in 1987 bij een klein Italiaans label op lp werden uitgebracht. De drie soundscapes zijn in de eerste plaats gebouwd rond wisselingen in klankkleur en/of spanning. Kubisch maakt niet of nauwelijks gebruik van melodieën, noch werkt ze vanuit ritmes. Vaak is er wel een puls aanwezig, voortgebracht door analoge synthesizers. Deze en andere elektronische klanken combineert zij met omgevingsgeluiden, stemmen, en niet voor de hand liggende blaasinstrumenten, vervaardigd uit een arendsbot, een zeeschelp of speciaal vervaardigde glazen buizen. In The Cats Dream wordt een opeenvolging van kleuren en sferen opgebouwd. De structuur lijkt vooral associatief. De compositie Night Flights bestaat uit donkere, lange vibrerende klanken, waar overheen zij steeds wisselende, trage klankpatronen legt. Circles III is gebouwd rond opnamen (zonder nabewerking) van fluit en boventoonzang, die zich herhalen in steeds andere toonkleuren. De muziek wordt nooit monotoon, daarvoor gebeurt er teveel. Het is mooi dat deze zonder meer interessante opnamen weer breder beschikbaar zijn. Maar het is ook frappant hoe sterk de muziek verbonden is aan een periode, door de klank van analoge synthesizers, en door de sfeer.
Feitelijk geldt hetzelfde voor Kubisch nieuwe plaat, die vijf composities bevat rond live-opnamen van elektromagnetische velden. Five Electrical Walks is gebaseerd op een geluidsinstallatie, waarbij de kunstenares mensen op pad stuurde met speciaal gebouwde draadloze hoofdtelefoons. Er werd gewandeld door vele steden over de hele wereld, in de periode 2003 tot 2007. De hoofdtelefoons reageren op elektromagnetische velden en de wandelaar hoort plotseling de verlichting, beveiligingscameras, alarm- en communicatiesystemen, gsms, internet en andere netwerken, enzovoort. De opnamen in en rond Birmingham, van het treinennet en de draadloze netwerken creëren samen drones van hoge en lage frequenties, waar doorheen soms zelfs stemmen klinken. Opnamen op Times Square in New York geven juist een dicht, ritmisch, bijna percussief elektrogeluid. En zo blijken de overal aanwezige elektromagnetische velden ons ook te omringen met een netwerk van verrassend verschillende geluiden: in fascinerende lagen van hoge en lage frequenties, in cyclische en ritmische patronen, met lange drones en korte storingen, trage pulsen en snelle tikken. The world is full of music, zogezegd. Fascinerend.